Många lägger massor av tid på möten, mejl och telefonsamtal. Enligt amerikanska forskare har tiden vi ägnar åt att interagera med andra ökat med mer än 50 procent på 20 år.
På en del företag går så mycket som 80 procent av tiden åt till annat än vad medarbetarna är där för att uträtta. Många begravs under en lavin av förfrågningar om att närvara vid olika slags möten för att bidra med åsikter och kunskap. Samtidigt kan forskarna visa att bara några få procent av medarbetarna bidrar med 20–35 procent av det som för arbetet framåt i teamet.
Läs mer: E-post – en överlevnadsguide
Ett annat problem är att medarbetare som hjälper kolleger till slut blir flaskhalsar, eftersom de inte hinner med sina egna arbetsuppgifter.
Så hur kommer man till rätta med samarbeten som bara stjäl tid?
- Kartlägg hur mycket tid ni lägger på möten och annan interaktion.
- Hjälp de mest hjälpsamma medarbetarna att prioritera.
- Gör det tillåtet att säga nej till att vara med på möten.
- Se över mejlpolicyn.
- Bjud in till möten med måtta. På Dropbox ställde man under en period in alla möten, vilket senare ledde till kortare och mer produktiva möten.
Text: Cajsa Högberg