Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Unionen om Ericsson: ”Det är tungt”

– Nu står vi här, igen, med tusentals medarbetare som snart inte kan gå tillbaka till jobbet.
Det säger Martin Linder, Unionens ordförande, om beskedet att 3 000 anställda på Ericsson riskerar att förlora jobbet.
Linnea Andersson Publicerad
Unionens logga på husfasad.
Foto: Janerik Henriksson / TT

Vad är din reaktion på dagens besked?

– Man kan prata hur mycket som helst om teknikutveckling och global konkurrens men i slutändan är det tusentals enskilda personer som lagt mycket tid och engagemang för Ericsson som nu riskerar att bli av med jobbet. Det är tungt.

Anser du att Ericsson hade kunnat agera på något annat sätt?

– Vid varje varsel som Ericsson har lagt de senaste åren har Unionen uppmärksammat ledningen på bristande satsningar på kompetensutveckling. Nu står vi här, igen, med tusentals medarbetare som snart inte kan gå tillbaka till jobbet.

– De lokala förhandlingarna som Unionen deltar i handlar bland annat om att hitta alternativa sätt och vägar. Våra lokala representanter jobbar för fullt för att hitta vägar som leder till långsiktig utveckling och tillväxt i stället för kortsiktiga neddragningar och sparande för att få svarta siffror på sista raden i kvartalsrapporten. 

Vad tror du om framtiden för den verksamhet som är kvar i Sverige?

– Det är oerhört viktigt att bolagets ledning nu är tydlig med hur vägen framåt ser ut för Ericsson och verksamheten i Sverige. De anställda behöver få en tydlig bild av framtiden som ingjuter mod och framtidstro. Att i detta kritiska skede stå utan en ordinarie vd för företaget är allvarligt. En styrelses viktigaste uppgift är att ansvara för att det finns en vd, och att det är rätt vd som är på plats. Här har Ericssons styrelse och ägare misslyckats. Nu gäller det att de agerar.

Det har spekulerats i ett eventuellt uppköp av Ericsson. Tror du att det kommer bli av och vad kan det i så fall få för konsekvenser för de anställda?

– Det är i grunden en ägarfråga så det kan jag bara spekulera i. Hur ägarstrukturen ser ut är väldigt avgörande för hur företaget kommer utvecklas på sikt. Det är oerhört viktigt att nuvarande ägare agerar för att bolaget satsar på tillväxt och utveckling och inte på besparingar och avveckling.

På senare tid har Ericssons höga chefslöner och bonusar diskuterats, samtidigt som man gått igenom ett stort sparpaket. Vad tycker du om bolagets prioriteringar?

– Ersättningar måste vara rimliga, väl förankrade och gå att förstå. Man lyckas inte förklara på vilket sätt högsta ledningen har gjort sig förtjänt av så stora ersättningar som det blivit. När man hamnar i en situation att tusentals anställda riskerar att bli av med jobbet kan det inte samtidigt vara så att ledningen ska belönas extra för sin prestation.

Hur kan ni från Unionens sida stötta de berörda medlemmarna?

– Vi gör allt vi kan. Det handlar dels om att påverka företaget att fatta rätt beslut och hitta alternativa vägar framåt, dels om att företaget måste ta sitt ansvar för att de som berörs får rätt stöd. Alla aktörer måste göra allt de kan för att berörda får möjlighet till omställning och utveckling som leder till jobb och ekonomisk trygghet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.