
I fyra år levde forskaren Annika Steiber mer eller mindre i Googlevärlden och konstaterade att för att förstå hur företaget fungerar var hon tvungen att ge upp alla traditionella organisations- och managementteorier och i stället använda sig av bland annat kaosteorier. Hon menar att vi står inför ett paradigmskifte – lika revolutionerande som när vi gick in i industrieran.
- Vi lever i en värld med extremt snabb teknisk utveckling och vi vet inte hur världen ser ut om fem år. Det får en massa konsekvenser och livslängden för företag blir kortare och kortare. Framgångsrika företag som inte är anpassningsbara dör normalt sett – ofta beror det på ren arrogans, säger Annika Steiber.
Hon är övertygad om att det krävs nya sätt att leda och organisera, men att företagen inte ska gå hem och göra precis som Google. Det är dömt att misslyckas. Företagen bör däremot titta på Google och låta sig inspireras av dess framgång och ledarskap. Till exempel måste företagen, på allvar, sätta individen i centrum.
- Vi måste forma systemen efter människorna och sluta försöka trycka in anställda i små boxar.
För att få en kreativ och innovativ arbetsmiljö krävs också att man skrotar byråkrati och hierarkier, anser hon.
- Hierarkier är förödande för innovationskraften. Det är löjeväckande att besluten fattas i toppen – det säger sig själv att om man håller på att dribbla en fråga fram och tillbaka så har man förlorat racet, säger Annika Steiber.
Detta kännetecknar Google – ett axplock:
- Stor individuell frihet. Ingen detaljstyrning.
- Öppenhet och nätverkande med omvärlden.
- Platt organisation, minimal byråkrati.
- Frivillighet – de anställda påtvingas ingenting.
- Mångfald betyder jättemycket – inte bara mellan könen och kulturer utan också vad gäller intressen och bakgrund
- Styrning primärt genom värderingar och tumregler.
- Tydliga individuella mål och ansvar.
- Inga ledare tillsätts om inte minst fem medarbetare styrker att personen är mogen för ledarskap.
- Stort fokus på användaren. Först kommer användaren sen pengarna.
- Etiskt tankesätt – gör inte skada. Bidra till samhället.