Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Qatar Airways anställda kontrolleras hårt

På flygbolaget Qatar Airways kontrolleras de anställdas privatliv stenhårt. Det räcker med att röka en cigarett på fritiden för att få sparken. Unionen har medlemmar på företaget, men små möjligheter att påverka kabinpersonalens villkor.
Niklas Hallstedt Publicerad 4 februari 2014, kl 15:17
TT
Unionen har 14 medlemmar på Qatar Airways. TT

Bakom Qatar Airways lyxiga fasad döljs en arbetsgivare som närmast terroriserar sina anställda. Expressen berättar om hur bolaget tvingar flygvärdinnorna att skriva på kontrakt som innebär att de inte får gifta sig inom fem år och att meddela företaget så fort de vet om att de är gravida. Flygvärdinnorna kan få sparken för minsta sak: för att de velat byta rumskompis, för att de postat en olämplig Facebookstatus eller låtit en man som de inte är nära släkt med skjutsa dem i bil till jobbet.

Fackligt arbete är inte uppskattat av Qatar Airways.

- Om du inte har fackföreningar så skulle du inte ha de problem med arbetslöshet som västvärlden har… Den är skapad av fackföreningar som gör företag ineffektiva och dåliga på att konkurrera, ska bolagets vd Akbar al-Baker ha sagt enligt Expressen.

Unionen har 14 medlemmar på företaget, samtliga anställda i marktjänst och med kollektivavtal. Kabinpersonalen är däremot anställd i Qatar, och där gäller varken svensk lagstiftning eller svenska kollektivavtal.

- Det vore skillnad om arbetsgivaren haft svensk personal på flygplanen som var stationerad här i Sverige. Då hade vi kunnat säkerställa både villkor och arbetsmiljö för dem. Men här kan vi inte gå och ställa krav eller konflikta, säger Markus Wiberg, gruppchef på Unionen Stockholm.

- Vi försöker påverka hela flygbranschens anställningsvillkor via de internationella arenor som vi har tillgång till, våra fackliga internationaler och inom ramen för EU. Sedan kan vi driva opinion för att göra konsumenterna medvetna om att de kan vara med och påverka villkoren i branschen.

Även i Norge har Qatar Airways råkat i blåsväder. Där är Jämställdhets- och diskrimineringsombudsmannen kritisk till att företaget ställer olika krav på klädsel för kvinnor och män vid anställningsintervjun, berättar TT.  Kvinnorna ombes komma i knäkort kjol, medan männen ska vara formellt klädda.

Internationella transportarbetarförbundet, ITF, kommer att uppmärksamma situationen på Qatar Airways på den internationella kvinnodagen den 8 mars. Det ”är ett företag där kvinnornas rättigheter absolut kan förbättras”, skriver ITF.

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.