På Norwegian får den som vill jobba i kabin genomgå en fem veckor lång kurs, om man inte har tidigare erfarenhet. Har man flugit förut är utbildningen tre veckor. Kursen är gratis, men obetald.
Man garanteras ingen anställning, men då bolaget är i en tillväxtfas är chanserna enligt pressavdelningen stor att få jobb.
- Vi har alltid användning för bra folk, säger Åsa Larsson på Norwegian.
Flygbolaget har cirka 70 procent bemanningsanställda, fördelat på Profficeaviation och utländska Arpi, som inte har kollektivavtal.
"Det finns en stor otrygghet i bemanningsgrupperna. Vårt arbete är nästintill omöjligt för vi får bara företräda Norwegiananställda och de som är anställda via bemanningsföretagen vågar inte säga någonting", säger en företrädare för Unionenklubben.
Arpi har kontor i Tallin och ett i Warszawa. Även en filial i Oslo, som sedan november förra året har ett kontor på Arlanda, för att rekrytera till Norwegian. Att ha tidigare erfarenhet är inget krav.
"Bemanningsföretagen spelas ut mot varandra. Arpi anlitades för att pressa priserna och se till att Proffice blev billigare. Företaget anlitar dem som är billigast."
Den största utmaningen framöver är att alla anställda får ett kollektivavtal, säger företrädaren för klubben. "Branschen har gått mot det sämre, ingen lyssnar längre."
Norwegian: "Branschen har gått mot det sämre"
Majoriteten av dem som jobbar inom kabin på Norwegian är bemanningsanställda. Några utan avtal.
- Det gör vårt arbete helt omöjligt då klubben endast får företräda Norwegiananställda, säger Unionenklubben.
- Det gör vårt arbete helt omöjligt då klubben endast får företräda Norwegiananställda, säger Unionenklubben.