Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

"Man måste vara mer cynisk än jag var"

Full av entusiasm började Niklas på det nya jobbet. Men snart kände han att han blivit lurad att ta ett arbete som var omöjligt att utföra. Nu vill han berätta vad som hände för att inte fler ska hamna i samma situation.
- Man måste vara mer cynisk och försiktig än jag var, säger Niklas som nu går arbetslös.
Anita Täpp Publicerad
Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Niklas uppdrag var att sälja ställverk till elbolag. Magnus Hjalmarson Neideman/TT

För drygt ett år sedan var Niklas ännu anställd som key account manager på ett elbolag i Västernorrland. Han trivdes bra men efter fem år på samma arbete tog han ändå chansen att göra något nytt när tillfället dök upp.

En av elbolagets leverantörer, ett stort multinationellt företag, sökte en key account manager med uppgift att sälja ställverk till elbolagen från ett lokalkontor i Västernorrland. Efter flera anställningsintervjuer med vd:n och en marknadschef i utlandet fick Niklas jobbet.

- Vid anställningsintervjuerna gav mig vd:n en förtroendeingivande bild av företaget och dess möjligheter på marknaden och jag fick uppfattningen att det var en stark aktör i sin bransch. När jag ställde frågor om min introduktion fick jag tilll svar att jag skulle få en fullgod introduktion i produkter och system, berättar han.

Eftersom Niklas gärna ville ställa några frågor till sin företrädare bad han om dennes telefonnummer men fick då veta att man inte ville lämna ut det. När Niklas dessutom fick höra att företrädaren slutat därför att han ville ha en tjänst med personalansvar lät han saken bero.

Man måste vara mer cynisk och försiktig än jag var.

Den 1 februari i fjol började Niklas sin nya anställning som inleddes med ett par veckor på företagets svenska huvudkontor på en ort i Mellansverige. Första dagen var han med på ett möte där han fick lite information om bolagets projekt och ekonomi. Men resten av sin introduktion fick han i princip sköta själv.

- Som key account manager har man hand om företagets viktigaste kunder och då förväntade jag mig naturligvis också att få bra information om de produkter jag skulle sälja och en bra infasning i tjänsten i övrigt.

- Men i stället fick jag försöka lära mig om bolagets komplicerade produkter genom att titta i några övergripande broschyrer som en kollega gav mig. Sedan fick jag också en knapphändig beskrivning av bolagets affärssystem av samma kollega, som samtidigt hade fullt upp med att svara på frågor från företagets kundkontakter via telefonen.

- På det här viset skulle jag alltså lära mig min nya befattning i ett multinationellt företag. När jag läst broschyrerna och fått en viss uppfattning om vilka produkter företagets sålde skulle jag börja jobba med affärskontakterna.

Det som sedan hände var att Niklas snart upptäckte att hans jobb var omöjligt att utföra. För att kunna lägga anbud när elbolagen handlade upp ställverk måste han ha stöd av en fungerande projektavdelning. Där hjälps ett team, bestående av olika slags tekniker och andra experter, åt med att ta fram underlag för anbud och sedan också se till att man klarar att leverera det kunden har beställt.

Snart gjorde Niklas ”den chockartade upptäckten” att bolaget saknade en komplett och fungerande projektavdelning.

Då förstod jag att jag hade blivit lurad.

Sedan han studerat bolagets affärssystem upptäckte han också att företaget hade beslutat att inte delta i ungefär 95 procent av alla möjliga projekt som registrerats under föregående år. De resterande 5 procenten hade man till en stor del tappat. Och detta var en trend sedan minst två år tillbaka.

När han sedan också upptäckte att han inte hade någon möjlighet  att ro hem dessa mindre projekt, eftersom bolagets priser låg tio till femton procent över konkurrenterna och företagsledningen förklarade att man ändå inte tänkte sänka priserna, förstod han att loppet var kört. Snart insåg han också att hans företrädare bara suttit en kort tid på posten.

- Då förstod jag att jag hade blivit lurad. Att jag hade blivit anställd i ett bolag där jag inte hade någon möjlighet att marknadsföra eller sälja några produkter eller anläggningar.

Sedan Niklas försökt göra något åt situationen genom att påtala att priserna måste anpassas till den lokala marknaden om man skulle kunna ta hem några projekt, och blivit både ifrågasatt och ignorerad, funderade han på att säga upp sig.

- Men eftersom jag hade mitt lokalkontor i Västernorrland där arbetstillfällen är en bristvara valde jag ändå att fortsätta. Samtidigt upplevde jag hur jag och mina kollegor var helt uppgivna eftersom vi visste att oavsett hur hårt vi jobbade så skulle vi aldrig kunna ta hem några affärer, eftersom priserna inte skulle accepteras.

I september förra året fick de anställda information om att den svenska ledningen hade inlett förhandlingar med facket inför en neddragning av personalen. Och några veckor senare blev Niklas och ett tiotal av hans kollegor uppsagda medan många andra valde att säga upp sig själva.

...tänk dig själv om du hade haft en lön på 50 plus och sedan måste gå ned på a-kassa.

Själv hamnade han i en svår situation. Eftersom han inte varit anställd länge skulle han bara få en månads uppsägning. Med hjälp av en av Unionens ombudsmän fick han ändå tre månader, till den sista januari i år. Nu går han arbetslös med stor oro inför framtiden. Och känner sig väldigt lurad.

- Jag har hus och försörjningsansvar och jag måste försöka hitta ett jobb här eftersom jag har mitt barn här. Samtidigt är Västernorrland ett av de sämsta länen att söka jobb i. Så nu sitter jag i ett jäkla dilemma. Och tänk dig själv om du hade haft en lön på 50 plus och sedan måste gå ned på a-kassa, det är en katastrof.

Nu hoppas han kunna varna så att inte fler hamnar i samma situation som han gjort.

- Jag vill att Unionens medlemmar ska öppna ögonen för hur anställningar kan gå till och vad man kan förvänta sig av en arbetsgivare. För om man inte är lite cynisk och försöker vända på alla stenar innan man lämnar en trygg position så kan det innebära att gör samma misstag som jag gjort.

Fotnot: Niklas heter egentligen något annat

Tänk på:

Niklas råd till dig som byter tjänst:

  • Ta alltid en kontakt med företrädare oavsett vad arbetsgivaren säger. Sök via LinkedIn och Facebook om så behövs
  • Kräv en detaljerad arbetsbeskrivning
  • Ta ekonomiska uppgifter via Soliditet eller liknande på alla arbetsgivare oavsett storlek
  • Om möjligt – försök att få tjänstledigt för att få prova en ny tjänst
  • Se till att du har en bra facklig företrädare då det kör ihop sig

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Så söker du jobb med AI – 6 proffstips

Ta hjälp av AI när du söker nytt jobb. En språkrobot som Chat-GPT kan optimera din ansökan med sex enkla knep.
Elisabeth Brising Publicerad 5 februari 2025, kl 06:01
Edvard Danielsson
Edvard Danielsson coachar arbetssökande och visar steg för steg hur AI kan hjälpa dig skriva bättre ansökningsbrev och cv. Foto: Ann-Sofie Andersson/Shutterstock

Att söka nytt jobb är ett arbete i sig. Men om du vill göra det enklare finns nya sätt att ta den senaste tekniken till hjälp. Testa ett AI-verktyg föreslår Edvard Danielsson, karriärvägledare på Manpower Matchning.  AI-tjänster kan göra hälften av ansökningsjobbet med att skriva åt dig.

Man behöver inte vara en teknisk person eller programmerare, säger han.

Edvard Danielsson har själv lagt tusentals fritidstimmar på AI-verktyg och delar generöst med sig av sina bästa tips: 

1. Välj ett AI-verktyg du gillar

Steg ett är att välja en AI-modell som passar dig. De vanligaste och största är Chat-GPT,  Copilot och Gemini. De finns i både gratisversioner och betalversioner , med fler funktioner. 

AI-assistenterna kan användas som mobilappar eller hemsidor, både på datorn och mobilen. Laddar du ner appen - kolla att den kommer från rätt användare: Open AI (Chat-GPT), Google (Gemini) eller Microsoft (Copilot) då det finns fuskversioner.  

När du är appad och klar kan du gå vidare till nästa steg. 

2. Låt AI putsa ditt cv 

Börja med att kopiera och klistra in annonsen till jobbet du söker i språkmodellen du valt. Du kan också lägga in flera annonser för andra liknande jobb som du är intresserad av. 

Kopiera och klistra sedan in ditt cv i AI-tjänsten. Men lyft bort dina personuppgifter ur dokument innan du laddar upp dem till en AI-tjänst. Det gör du av säkerhets- och integritetsskäl. Du vet inte hur persondata lagras och kan användas i framtiden. 

Ge sedan AI:n prompts – instruktioner - steg för steg– som kan förbättra din ansökan. Du kan till exempel be tjänsten att ”kategorisera dina kompetenser” eller att skriva ”en sammanfattning baserad på mitt CV och min målsättning att arbeta som X” – (som ingenjör – eller vad det nu är för roll du söker). 

Du kan också be AI:n att göra texten "mer slagkraftig och kortfattad", eftersom en vanlig miss är att skriva för långt. Skrivroboten kan också hjälpa dig skapa en bra profiltext på Linkedin utifrån texten i ditt cv. 

3. Matcha  ditt personliga brev med jobbannonsen

När cv:t är komplett - använd AI för att skriva ett proffsigt personligt brev, eller i alla fall ett utkast. Kopiera och klistra in jobbannonstexten och ditt numera finslipade cv från steg 2 i appen. 

Be AI-assistenten att matcha ditt cv med annonsen och sammanfatta matchningen i tre punkter.

I nästa steg be appen ställa fem frågor till dig om hur du är som person och som kollega, dina drivkrafter att söka jobbet?

Be därefter AI-tjänsten skriva ett utkast på personligt brev där texten är baserad på cv-matchningen och svaret på frågorna. 

4. Fall inte i klysch-fällan

En risk med AI-genererat språk är att det kan kännas opersonligt och amerikanskt för en svensk arbetsgivare. Ett personligt brev ska ju vara just personligt. 

Skriv alltid några egna rader som berättar om just dina drivkrafter och hur du är som medarbetare och medmänniska. Annars finns  risk att brevet blir opersonligt och torrt, som en ultraprocessad mikromatlåda. 

5. Prompta som ett proffs

Att ge en AI bra instruktioner – så kallade prompts – är en stor kunskap i sig. Ge alltid språkverktyget steg-för-steg-instruktioner. Be alltså inte om allt på en gång utan dela upp det. 

Var extremt tydlig med vad du vill ha hjälp med och exakt hur du vill ha det: Tänk att AI:n är som en ny kollega eller praktikant som inte vet så mycket om arbetsuppgiften. 

Vill du få ett mer vardagligt eller mer formellt språk – skriv det i instruktionen!

6. Tänk kritiskt – AI kan göra fel

Läs alltid igenom vad en AI föreslår. Tänk kritiskt. AI kan göra fel och överdriva. 

Språkmodeller låter självsäkra men ibland hittar de på fakta och kryddar språket. Det händer att AI med övertygelse föreslår felaktigheter, likt en mänsklig hjärna som hallucinerar eller tänker fördomsfullt efter att ha intagit ensidig information.

I framtiden blir det en viktig kompetens att kunna granska AI-genererade förslag med kritisk blick, spår karriärvägledaren Edvard Danielsson. AI är ändå byggd av och på människan – en varelse som nyss lärt sig flyga ut i rymden, men inte lyckats skapa fred (än) på jorden.