Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Skistars HR-chef rekryterar tusentals per säsong

Varje säsong anställs tusentals personer i fjällen. Skistars HR-direktör Camilla Sundqvist har en strategi för att locka rätt medarbetare – och få dem att stanna.
Anita Täpp Publicerad
Camilla Sundqvist i skidlift (till vänster), flagga med Skistars logga (till höger).
Camilla Sundqvist gillar snowboard och god mat. Foto: Privat, Lars Pehrson/SvD/TT

Hur är det att anställa tusentals personer varje säsong?
– I år söker vi personer till ett 40-tal olika befattningar, allt från försäljning och städ till kockar och liftvärdar. Men även om vi får flera tusen ansökningar så vet vi inte vilka kompetenser de har, eller om de vi rekryterar kommer att ta jobbet. Vi behöver också snabbt lyckas med den viktiga introduktionsfasen, så att alla gruppteam blir bra på service och bemötande, samtidigt som alla känner sig trygga och får rätt förutsättningar.

Hur går rekryteringen till?
– Vi kör digitala gruppintervjuer med cirka tio nya sökande åt gången med intervjuare som har bäst kunskap om vilken kompetens och vilka personligheter som behövs i våra team.

Vilken roll har du i det här?
– Under säsongen är jag sällan på kontoret i Stockholm utan reser runt och coachar dem som rekryterar och utbildar på våra destinationer.

Hur undviker ni felrekryteringar, så att ni inte får personal som mest vill åka skidor och festa?
– Det är inget stort problem. Vi är väldigt tydliga, både vid rekryteringen och introduktionsfasen, med vilka förväntningar vi har. De flesta vill verkligen göra ett gott jobb, vilket också förstärks av den starka gemenskap som blir i teamen. Då vill man inte heller svika kollegorna.

En följd av pandemin är att det nu råder stor brist på kockar och annan kvalificerad personal. Hur lyckas ni ändå rekrytera dessa?
– En högre lön kan vara viktigt. Många frågar också om tjänstepension och andra förmåner. Men viktigt är nu snarare att vi kan erbjuda ett bra boendepaket, så att man kan flytta till fjällvärlden. Och att vi då också möjliggör att ens partner och barn kan få jobb och gå i skolan. Nu när fler turister kommer året runt kan vi erbjuda fler en tillsvidareanställning. Vi har länge fokuserat på att få våra säsongsarbetare att trivas så bra att de vill komma tillbaka. Därför behöver vi nu bara nyrekrytera en tredjedel nya medarbetare.

Finns det även fördelar med nya säsongsanställda varje år?
– Ja, det är ett väldigt bra sätt att få in olikheter i våra team, allt från tidigare erfarenheter till personliga egenskaper och bakgrund.

Camilla Sundqvist

Gör: HR-direktör på Skistar.

Ålder: 39 år.

Bakgrund: Reseledare i utlandet, liftvärd, projektledare, olika ledarroller inom försäljning, hotell och restaurang samt på HR-området.

Gör helst själv i fjällen: Åker snowboard och njuter av olika matupplevelser

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.