Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Skistars HR-chef rekryterar tusentals per säsong

Varje säsong anställs tusentals personer i fjällen. Skistars HR-direktör Camilla Sundqvist har en strategi för att locka rätt medarbetare – och få dem att stanna.
Anita Täpp Publicerad
Camilla Sundqvist i skidlift (till vänster), flagga med Skistars logga (till höger).
Camilla Sundqvist gillar snowboard och god mat. Foto: Privat, Lars Pehrson/SvD/TT

Hur är det att anställa tusentals personer varje säsong?
– I år söker vi personer till ett 40-tal olika befattningar, allt från försäljning och städ till kockar och liftvärdar. Men även om vi får flera tusen ansökningar så vet vi inte vilka kompetenser de har, eller om de vi rekryterar kommer att ta jobbet. Vi behöver också snabbt lyckas med den viktiga introduktionsfasen, så att alla gruppteam blir bra på service och bemötande, samtidigt som alla känner sig trygga och får rätt förutsättningar.

Hur går rekryteringen till?
– Vi kör digitala gruppintervjuer med cirka tio nya sökande åt gången med intervjuare som har bäst kunskap om vilken kompetens och vilka personligheter som behövs i våra team.

Vilken roll har du i det här?
– Under säsongen är jag sällan på kontoret i Stockholm utan reser runt och coachar dem som rekryterar och utbildar på våra destinationer.

Hur undviker ni felrekryteringar, så att ni inte får personal som mest vill åka skidor och festa?
– Det är inget stort problem. Vi är väldigt tydliga, både vid rekryteringen och introduktionsfasen, med vilka förväntningar vi har. De flesta vill verkligen göra ett gott jobb, vilket också förstärks av den starka gemenskap som blir i teamen. Då vill man inte heller svika kollegorna.

En följd av pandemin är att det nu råder stor brist på kockar och annan kvalificerad personal. Hur lyckas ni ändå rekrytera dessa?
– En högre lön kan vara viktigt. Många frågar också om tjänstepension och andra förmåner. Men viktigt är nu snarare att vi kan erbjuda ett bra boendepaket, så att man kan flytta till fjällvärlden. Och att vi då också möjliggör att ens partner och barn kan få jobb och gå i skolan. Nu när fler turister kommer året runt kan vi erbjuda fler en tillsvidareanställning. Vi har länge fokuserat på att få våra säsongsarbetare att trivas så bra att de vill komma tillbaka. Därför behöver vi nu bara nyrekrytera en tredjedel nya medarbetare.

Finns det även fördelar med nya säsongsanställda varje år?
– Ja, det är ett väldigt bra sätt att få in olikheter i våra team, allt från tidigare erfarenheter till personliga egenskaper och bakgrund.

Camilla Sundqvist

Gör: HR-direktör på Skistar.

Ålder: 39 år.

Bakgrund: Reseledare i utlandet, liftvärd, projektledare, olika ledarroller inom försäljning, hotell och restaurang samt på HR-området.

Gör helst själv i fjällen: Åker snowboard och njuter av olika matupplevelser

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 6 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Koll på konferensen

Planerar du en konferens nu i höst? Som chef vill du att så många som möjligt har kul och följer med. Men det finns några fallgropar att se upp med.
Lina Björk Publicerad 27 september 2024, kl 06:02
händer som håller i kugghjul
Planera höstens konferens med våra bästa tips! Se till att alla har kul och känner sig inkluderade. Läs om aktiviteter, övernattningar och alkoholpolicy. foto: Shutterstock

 

Planera aktiviteter som inkluderar

Som chef är det viktigt att du tar i beaktning att alla anställda har olika förutsättningar och planerar utifrån det.

Ska alla övernatta?

Är det nödvändigt för en bra konferens att övernatta så informera i god tid. Ha en dialog med medarbetarna och erbjud alternativ. De som inte kan övernatta kan åka hem på kvällen och komma tillbaka nästa dag och de som tycker att det känns obekvämt att dela rum kanske kan erbjudas ett enkelrum.

Får jag bjuda på Alkohol?

Om företagets policy medger det och du vill bjuda på alkohol är det viktigt att du tar ansvar för det. Ledorden här är måttfullhet och frivillighet. Som chef är det bra att vara tydlig kring att det finns alkoholfria alternativ och att det inte är något tvång att dricka alkohol.

Konferens på en helg

Innan du planerar en konferens är det bra att ställa dig frågan vad som är syftet med konferensen.

Är det viktigt för verksamhetens behov att den ligger på en helg så är det okej, men då måste det kommuniceras ut i god tid så att anställda har möjlighet att planera för det. Är syftet att skapa sammanhållning i gruppen kanske en helgkonferens inte är den bästa idén eftersom allas livssituationer ser olika ut. En helgkonferens kan troligtvis även innebära bortfall.

Hur långt bort kan man förlägga konferensen?

Det finns ingen gräns, men det är fördelaktigt om det finns goda kommunikationsvägar, annars finns det en risk att anställda tackar nej av den orsaken.

Alla ska med!

Om aktiviteterna inte har med anställningen att göra är det rimligt att de är frivilliga. Sedan kan du som chef uppmana till att delta, men alla är inte intresserade av samma saker och vill någon inte vara med så får du respektera det. Be om inspel på aktiviteter innan konferensen. Det är också viktigt att du är tydlig innan konferensen kring vad som är obligatoriskt och vad som är frivilligt och hur eventuell övertid blir kompenserad.