Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Northvolt ska locka tusentals att jobba med batterier

Northvolt ska anställa 3 000 till sin batterifabrik i Skellefteå. Katarina Borstedt är chef för rekryteringen och den som ska locka arbetskraft till en industri ingen har erfarenhet av.
Publicerad
Northvolt
Katarina Borstedt ska locka arbetskraft till Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Northvolt

Vad är det Northvolt har på gång i Skellefteå?
– Vi bygger Europas största batterifabrik som bland annat ska tillverka elbilsbatterier. Just nu bygger vi första halvan av den och i slutet av nästa år kommer de första batterierna att lämna fabriken.

Hur många arbetstillfällen?
– Fullt utbyggd kommer fabriken ha cirka 3 000 anställda. Vi behöver allt från chefer till ingenjörer och folk som jobbar i produktionen. Att starta en helt ny typ av industri är en utmaning. Det finns ju nästan ingen som har erfarenhet av eller utbildning för just detta.

Hur gör du?
– Jag och mitt team jobbar för att öka medvetenheten om vilka möjligheter vi erbjuder. Vi samarbetar med Trygghetsrådet TRR som möter personer som har mist sitt jobb. Vi gör all rekrytering själva, det tror vi är nyckeln för att få in rätt personer.

– Vi säkerställer också att det startas utbildningar som på sikt ska ge rätt kompetens. Vi samarbetar med regionen kring ett relocateprojekt för att locka personer att flytta hit från andra regioner.

Vad är svårast i denna process?
– Att skapa en jämställd industriarbetsplats utifrån kön. Vi försöker hitta kvinnor som är ingenjörer eller har erfarenhet från tillverkningsindustrin. Eftersom det inte sitter några traditioner i väggarna har vi möjlighet att tänka nytt, vilket vi hoppas ska locka även kvinnor.

Hur är det att vara ytterst ansvarig för rekryteringen?
– Det känns positivt att skapa nya möjligheter, men det är klart att jag kan bli småstressad när jag tänker på allt vi ska åstadkomma på kort tid.

Hur påverkas Skellefteå?
– Staden förändras i grunden. Avfolkningsbygden väntar stor tillväxt. Utöver våra anställda räknar vi med att våra underleverantörer kommer att behöva upp emot 3 000 personer. Med tillväxten behövs andra samhällsfunktioner, som skola, sjukvård och annat. Staden kommer att växa med cirka 20 procent på kort tid.

Har corona försvårat för er?
– För viss internationell rekrytering har det blivit svårare att ta sig hit, men samtidigt har fokus på elektrifiering fortsatt att öka och många ser en möjlighet att skola om sig.

Läs mer: Karin Schreil ska förena rivalerna Tieto och Evry

Text: Per Cornell

KATARINA BORSTEDT

ÅLDER: 39 år.

GÖR: Director of growth.

UTBILDNING: Civilekonom.

BAKGRUND: Managementkonsult, har jobbat med strategisk HR inom pappersindustrin.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.