Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

”Målstyrning ökade drivet”

Målstyrning gjorde att städförmedlingsföretaget Qleano kunde ta nästa steg. Deras erfarenheter är enbart positiva.
Publicerad
Getty Images
Med ett tydligt gemensamt mål som kontinuerligt följs upp kan företag uträtta storverk. Getty Images

Qleano i Eskilstuna förmedlar städtjänster mellan privatpersoner och städföretag. Grundarna Adam Gyllhamn och Dan Lainio vill alltid ligga i framkant, så för ett par år sedan började de jobba med målstyrning. Under förra året började det ge riktigt goda resultat – omsättningen ökade 50 procent.

– Genom ett tydligt verksamhetsmål och att medarbetarna fick sätta upp personliga mål fick vi upp både engagemanget och drivet. Lönsamheten ökade så nu har vi skruvat ytterligare på målen, säger Julius Dahlberg, operativ chef.

Hur då?
– Vi är en säljdriven organisation. Målet var att skapa x antal fler bokningar, vilket vi lyckades med. Detta resulterade i en lite mer aggressiv försäljning. Avbokningarna var för många. Då fick vi sätta upp som mål att sänka dem till x procent.

Hur gick ni till väga?
– Vi analyserade vad vi hade möjlighet att påverka och började tänka mer på mjuka värden i säljprocessen. Avbokningarna sjönk.

Hur gör ni rent praktiskt för att hålla ångan uppe och inte tappa fokus?
– Vi ses regelbundet framför måltavlan för uppföljning. Och så har vi daglig uppföljning med varje individ.

Hur har medarbetarna reagerat?
– När de blir engagerade av att jobba så här får vi räkna med att bli ifrågasatta och vara beredda att tänka om, vilket är nyttigt. Att våga utmana och ifrågasätta är avgörande för att gå framåt.

Hur påverkas ledarskapet av styrmodellen?
– Vi är inte så mycket chefer, snarare coacher som ställer frågor och hjälper till med tänkesätt. Det är en utmaning och det är inte säkert att det här är det snabbaste sättet till bättre resultat. Men vi har upplevt att det är ett mer hållbart sätt att nå resultat, för gruppen får ett större engagemang och förståelse för verksamheten.

Text: PER CORNELL

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad 13 januari 2025, kl 06:01
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.