Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

”Målstyrning ökade drivet”

Målstyrning gjorde att städförmedlingsföretaget Qleano kunde ta nästa steg. Deras erfarenheter är enbart positiva.
Publicerad
Getty Images
Med ett tydligt gemensamt mål som kontinuerligt följs upp kan företag uträtta storverk. Getty Images

Qleano i Eskilstuna förmedlar städtjänster mellan privatpersoner och städföretag. Grundarna Adam Gyllhamn och Dan Lainio vill alltid ligga i framkant, så för ett par år sedan började de jobba med målstyrning. Under förra året började det ge riktigt goda resultat – omsättningen ökade 50 procent.

– Genom ett tydligt verksamhetsmål och att medarbetarna fick sätta upp personliga mål fick vi upp både engagemanget och drivet. Lönsamheten ökade så nu har vi skruvat ytterligare på målen, säger Julius Dahlberg, operativ chef.

Hur då?
– Vi är en säljdriven organisation. Målet var att skapa x antal fler bokningar, vilket vi lyckades med. Detta resulterade i en lite mer aggressiv försäljning. Avbokningarna var för många. Då fick vi sätta upp som mål att sänka dem till x procent.

Hur gick ni till väga?
– Vi analyserade vad vi hade möjlighet att påverka och började tänka mer på mjuka värden i säljprocessen. Avbokningarna sjönk.

Hur gör ni rent praktiskt för att hålla ångan uppe och inte tappa fokus?
– Vi ses regelbundet framför måltavlan för uppföljning. Och så har vi daglig uppföljning med varje individ.

Hur har medarbetarna reagerat?
– När de blir engagerade av att jobba så här får vi räkna med att bli ifrågasatta och vara beredda att tänka om, vilket är nyttigt. Att våga utmana och ifrågasätta är avgörande för att gå framåt.

Hur påverkas ledarskapet av styrmodellen?
– Vi är inte så mycket chefer, snarare coacher som ställer frågor och hjälper till med tänkesätt. Det är en utmaning och det är inte säkert att det här är det snabbaste sättet till bättre resultat. Men vi har upplevt att det är ett mer hållbart sätt att nå resultat, för gruppen får ett större engagemang och förståelse för verksamheten.

Text: PER CORNELL

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.