Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Hon chefar 80 personer – på distans

Vanja Tufvesson arbetsleder 80 personer i 22 länder och jobbar vilka tider hon själv vill på distansföretaget Remote. Samtidigt söker hon gemenskapen på ett kontor.
Publicerad
Vanja Tufvesson
Arbetssättet måste anpassas för att distansarbete ska funka bra, menar Vanja Tufvesson, engineering director på HR-bolaget Remote. Foto: Gabriella Killeen

Hur leder man arbetet när ingen är på samma plats eller jobbar på samma tider?

– Det gäller att ha bra struktur och kommunikation. Nyanställda, både chefer och medarbetare, går en kurs där de lär sig hur man gör för att uppdatera alla på vad man gjort och vad som händer. Som chef handlar mycket om att bygga relationer och tillit och att göra saker med en tydlig intention. Jag kan inte svänga förbi någons skrivbord, utan jag planerar in en så kallad ”coffee chat” för att underhålla en relation.

Hur funkar det att leda närmare hundratalet personer?

– Man får mindre gratis och jag kanske måste hitta sätt att kommunicera med flera personer samtidigt. Vi har bra arbetsverktyg och jag kan exempelvis spela in en video i ett program där jag kan göra diagram eller en mind map för ett projekt på en digital whiteboardtavla. Sedan kan medarbetarna ge kommentarer när de tittar på videon på sin arbetstid.

Varför sökte du dig just till ett företag som Remote?

– Även på tidigare jobb har jag samarbetat med exempelvis utvecklingsteam i Indien. Distanssamarbeten har varit en naturlig del av jobbet, även om arbetssättet inte har varit anpassat efter det. Så jag blev nyfiken på att jobba i ett företag som har en struktur för det.

Vad i din bakgrund gör dig lämpad att leda på det sättet?

– Jag har ingen särskild utbildning i ledarskap. Intresset för att bygga en organisation väcktes när jag var med om att starta Pink Programming för att stötta kvinnor i it-branschen. Sedan har jag läst böcker och på nätet om ledarskap. När vi rekryterar söker vi den som verkligen vill vara chef och som är intresserad av hur människor fungerar. Det är den kanske viktigaste egenskapen.

Vad tror du om framtiden för distans- respektive kontorsarbete?

– I de branscher där distansarbete fungerar bra kommer nog många att kräva att få göra det i alla fall en del av arbetstiden.

– Men många behöver också ett sammanhang. Jag själv går flera dagar i veckan till ett coworkingkontor just för att få känna det.

Text: John Palm

VANJA TUFVESSON

GÖR: Engineering director på det internationella HR-bolaget Remote. Leder en avdelning med 80 anställda i 18 olika team.
ÅLDER: 38.
BOR: Malmö.
KARRIÄR: Civilingenjör i teknisk matematik, varit utvecklare i en rad bolag. Kom till Remote år 2022.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Avatar ska hjälpa chefer med uppsägningar

Det är svårt att säga upp en medarbetare på ett bra sätt. Därför har TRR utvecklat en tjänst som gör att chefer kan öva sig på en avatar – som kan vara både arg och ledsen.
David Österberg Publicerad 20 november 2025, kl 09:00
Elin Nilsson tränar med hjälp av en avatar.
En avatar ska hjälpa chefer att genomföra svåra samtal på ett så bra sätt som möjligt. Verktyget har utformats av omställningsorganisationen TRR. Fredrik Hjerling

Att genomföra ett uppsägningssamtal är något av det svåraste en chef kan göra. Därför har omställningsorganisationen TRR länge utbildat chefer i hur man genomför dem. Snart finns tjänsten i digital form.

– Chefen får möta en avatar och kan sedan göra olika val. Man kan till exempel ställa in om man vill att avataren ska vara ledsen, frågvis eller förbannad. Det går också att ställa in olika svårighetsgrader. Från enklare nivå med flervalsalternativ till helt öppen dialog där man pratar med avataren som reagerar och responderar helt beroende på ens agerande. Efter samtalet får man feedback från oss. Tanken är att man ska träna, träna, träna tills man känner sig trygg, säger Pierre Figéus, business owner på TRR.

Pierre Figéus
Pierre Figéus.

Är människor så förutsägbara att de kan ersättas av en avatar?

– I grund och botten är den här typen av samtal ganska lika. En viktig del i träningen är att som chef höra sig själv uttala orden. Sannolikheten för att säga det man bör säga ökar om man har tränat på det innan. När man levererar ett negativt budskap så kommer det alltid en reaktion. Frågan är hur man hanterar den reaktionen och ändå får fram budskapet.

Hur har ni kommit fram till vad som är rätt saker att säga?

– Det bygger på vår beprövade erfarenhet. Vi har tränat chefer på det här i många år och intervjuat dem efter att de har hållit uppsägningssamtal. Det här är en metodik som vi vet fungerar i praktiken. Tyvärr förekommer det att chefer genomför uppsägningar utan att ha förberett sig. Det är idiotiskt och gynnar inte någon.

Den digitala tjänsten har utvecklats i samarbete med chefer. 

– Vi intervjuade cheferna innan och frågade hur säkra de kände sig på att genomföra ett uppsägningssamtal. Sedan fick de träna på avataren. Efteråt såg vi en markant skillnad i kompetens, säger Pierre Figéus.

Extra viktigt att ta sig tid

En av dem som har testat tjänsten är Elin Nilsson som är rekryterings- och konsultchef på Barona.

– Jag känner mig helt klart mer förberedd på vad som krävs av mig som chef inför ett uppsägningssamtal. Dels i hur jag ska agera under samtalet, följa upp och vårda medarbetaren, dels i att ge mig själv utrymme för att reflektera och utvecklas. Den här typen av samtal är som tur är inte något man har varje dag, och därför är det extra viktigt att ta sig tid att göra det på rätt sätt för alla inblandade, säger hon.

Elin Nilsson tror att tjänsten kan användas av alla typer av chefer.

– För juniora ledare som aldrig tidigare har behövt hålla den här typen av samtal är det ett otroligt värdefullt verktyg, medan det för mer seniora chefer fungerar som en bra påminnelse om vikten av att förbereda sig noggrant. Exempelpersonerna i tjänsten känns trovärdiga i sina reaktioner, och jag uppskattar att man får möta olika typer av respons beroende på hur man själv agerar och bemöter situationen.

”Händer att människor blir uppsagda via sms”

TRR:s förhoppning är att väl förberedda chefer ska underlätta för uppsagda att snabbare hitta ett nytt jobb.

– Om avslutet fungerar bra tror vi att man snabbare kommer in i ny sysselsättning. Tyvärr händer det att människor blir uppsagda via sms, på semestern eller genom att chefen skickar någon annan. Då måste den som har blivit uppsagd lägga tid på att bearbeta uppsägningen och tappar tempo, säger Pierre Figéus.

Vad tyckte du om verktyget?

Mikael Axland, HR-chef, Grenke Leasing.

–  En fördel med det här verktyget var att man hamnade i olika situationer. Det fejkar en verklig situation och gör det jättebra. Avataren är tillräckligt oförutsägbar för att man ska lära sig något.

– Man kan använda tjänsten för att träna på alla typer av svåra samtal. Hur reagerar jag exempelvis när jag sitter mitt emot en person som gråter? Det vet man ju inte förrän det har hänt. För att klara något svårt måste du träna. Det är mindre viktigt om du tränar genom att prata med en avatar, pratar med en verklig människa eller genom att läsa en bok.

 

Cecilia Tarkowski, Hotellchef, Fagerudd.

– Initiativet är bra. Det finns säkert många chefer som inte funderar igenom exempelvis avslutningssamtal eller hur de ska ge tung feedback. Jag tror verkligen att verktyget kan göra skillnad för chefer och ledare, men tror också att ett samtal med en riktig människa är bättre.

– Svårigheten med den här typen av verktyg är att de blir lite statiska. Det kan vara svårt att få fram det man vill ha sagt genom de alternativ man har att välja mellan. Reaktionerna från avataren hamnade också lätt i ytterligheter. Men för den som aldrig tidigare har reflekterat över hur tuffa besked landar hos en medarbetare behöver det kanske vara så.