Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Extrem ökning av chefers ohälsa

Chefers frånvaro på grund av psykisk ohälsa har ökat med 570 procent sedan 2014. Och det är kvinnor i chefsposition som är hårdast drabbade. Det visar nya siffror från företagshälsan Previa.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Chefer blir allt oftare sjukskrivna på grund av psykosociala orsaker. Colourbox

Den psykiska ohälsan fortsätter att öka bland landets chefer. När företagshälsan Previa började kartlägga chefers ohälsa 2014 uppgick antalet frånvarodagar på grund av psykosociala orsaker till 1 547 dagar. Sex år senare är motsvarande siffra 10 380 dagar – en ökning med 570 procent.

Hårdast drabbade är kvinnor i chefsposition. Men Previas statistik visar att även manliga chefer allt oftare blir sjukskrivna på grund av psykosociala orsaker. Boven i dramat är främst hög arbetsbelastning samt krav och förväntningar som leder till långvarig stress.

– Dagens arbetsliv präglas av ett högt tempo samtidigt som gränsen mellan arbetsliv och privatliv suddas ut. Möjligheten att vara tillgänglig är obegränsad och chefer har en högre tendens att jobba mer gränslöst. Det får konsekvensen att allt fler drabbas av psykisk ohälsa. Men digitaliseringen är inget problem i sig, det är hur vi hanterar den, säger Lena-Karin Allinger, organisationskonsult på Previa.

Rapporten visar också att långtidssjukskrivningarna fortsätter att öka. Även i det här fallet är kvinnorna mest drabbade, dock har tidigare års brant stigande kurva av sjukskrivningar bromsat in under 2019. Samtidigt fortsatte ökningen av långtidssjukskrivningar bland manliga chefer.

– Kvinnliga chefer har ofta väldigt stora medarbetargrupper. En medvetenhet om att det saknas förutsättningar att leda 50 personer kan ge en känsla av hopplöshet och leda till ohälsa, säger Lena-Karin Allinger.

Många mellanchefer känner ett ökat tryck – både underifrån och uppifrån – vilket skapar en ohälsosam arbetsbelastning och stress. Många tyngs också av allt mer administrativa uppgifter.

– Administrationen suger åt sig tid som cheferna borde lägga på att föra dialog med sina medarbetare och utveckla verksamheten, konstaterar Lena-Karin Allinger.

Läs mer: 7 tips för att motverka ohälsa

Korttidsfrånvaron fortsätter däremot att minska bland cheferna. Enligt Previa bör det dock inte tolkas som att hälsan faktiskt har förbättrats, utan snarare att chefer har en tendens att låta bli att sjukskriva sig när de har kortare sjukdomsbekymmer.

– Chefer sjukskriver sig i betydligt mindre utsträckning än övrig personal, vilket är ett riskbeteende. Och vi ser nu att ohälsan hos chefer ökar med fler långtidssjukskrivningar som följd. När chefer blir sjuka blir de borta en lång tid, säger Lennart Sohlberg, analytiker på Previa.

Previas chefshälsorapport

Statistiken som inkluderar både kort- och långtidsfrånvaron kommer från Previas sjuk- och frisktjänst och omfattar 12 300 chefer på 440 anslutna företag i olika branscher över hela landet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.