I studie efter studie kartläggs vikten av en bra arbetsmiljö – för medarbetarna. Hur chefer och ledarskap påverkas är däremot relativt outforskat. Det är även oprioriterat på arbetsplatserna.
Det märkte forskaren Daniel Lundqvist vid Linköpings universitet, som nyligen lagt fram sin avhandling om chefers psykosociala arbetsvillkor och hälsa.
– Det är naivt att bara skicka folk på ledarskapskurs och förvänta sig att de ska bli bättre ledare.
Forskningen bygger på enkätsvar från 4 000 anställda, varav 450 chefer, och djupintervjuer med 62 chefer. Resultaten visar en dyster bild av vilket stöd chefer får från sina arbetsgivare.
– Cheferna känner att de ska tillgodose en god arbetsmiljö för medarbetarna, men det är ingen som gör det för dem själva.
Det finns en bild av att ett bra ledarskap hänger på chefens personlighet. Men den synen är bristfällig, säger Daniel Lundqvist.
Han lyfter fram tre faktorer som främjar ledarskapet.
Det handlar om goda sociala relationer, att få feedback på sin prestation och att stimuleras och utmanas i sitt arbete. Två faktorer påverkar negativt: att förväntningar från olika håll krockar, och att leda ett stort antal medarbetare. Gränsen för när de blir för många går någonstans mellan 12 och 18 personer.
Om de intervjuade ledarna arbetade inom offentlig eller privat verksamhet, spelade mindre roll för resultaten. Däremot berättar första linjens chefer och mellancheferna om lite olika utmaningar. Där den första linjens chefer sliter med brandkårsutryckningar som gör jobbet stressigt och splittrat, har mellancheferna det lite lugnare. Utan kravet på att alltid vara tillgängliga kan de ibland gå hem tidigare. Å andra sidan tampas de med rollkonflikterna, den klassiska mellanpositionen med förväntningar från olika håll.
Under de fem år som Daniel uindqvist har arbetat med avhandlingen har han då och då föreläst för chefer. Ett ämne som alltid kommer upp i diskussionerna efteråt är bristen på andra chefer att prata med.
– Många saknar att kunna ventilera ledarskapsfrågor, stress och personalfrågor med andra ledare. Tyvärr verkar det vara ganska skralt med sådant stöd från arbetsplatsens sida.
Många av cheferna som han intervjuat berättar om en rädsla för att blotta sig inför kollegor på samma nivå. De delar budget och konkurrerar i viss mån. För att inte riskera att bli ifrågasatt som chef håller de tyst om svåra frågor internt. Eller så letar de på egen hand upp stödpersoner utanför arbetsplatsen, på externa utbildningar eller bland gamla kollegor.
– Här skulle arbetsgivaren kunna uppmuntra chefer att söka nätverk. Är organisationen tillräckligt stor, kan det finnas andra ledare där som de inte konkurrerar med, säger Daniel Lundqvist.
Lina Färm