Hoppa till huvudinnehåll
Klimat

Med vinden som drivkraft

Som vd för Dalavind upplever Niklas Lundaahl att han gör något viktigt för miljön. En utmaning är att tackla vindkraftsmotståndarna.
Anita Täpp Publicerad 10 februari 2023, kl 06:00
Vintrigt fjällandskap i soluppgång. Flera vindkraftverk står på rad i landskapet.
Dalavinds vindkraftverk producerar runt 80 miljoner KWh per år. FOTO: Klas Sjöberg.

Hur påverkas ditt arbete av vindkraftsmotståndare?

– Vi upplever att motståndet är mer  aggressivt i dag, vilket lett til att det  har blivit mer polariserat, där de som är positiva till vindkraft knappt törs nämna det av rädsla för att bli uthängda i sociala medier.
– Alla våra vindkraftsparker som är i drift har kommit till genom lokala och regionala initiativ, där ortsbefolkningen ofta har visat på områden där det blåser bra. Då har vi kunnat förankra processen snabbare än vad vi på sistone, i ett nytt projekt, har kunnat göra.

Niklas Lundaahl.

Kan du ändå förstå den som inte vill bo nära ett vindkraftverk?
– Jag har full förståelse för att förändringar i närområdet påverkar människor. Men samtidigt är det svårt att uppnå utveckling utan förändring. Dessutom har vi de uppsatta klimatmålen att förhålla oss till. Nu går näringslivet före och vill snabbt ha en ny billig fossilfri elproduktion för att företagen ska kunna vara konkurrenskraftiga. Då behöver politiker ha rätt fakta så att de inte säger nej utifrån känslor. En mycket viktig utmaning för mig är därför att lyfta upp kunskapen om den energiomställning vi är inne i.

Hur kan ni få skeptiker mer positiva?
– De som hörs mest kommer vi inte kunna vända, eftersom de är övertygade om att vindkraft inte är bra. En del påstår till och med att man kan bli sjuk av det.
– Andra upplever att det är bra att vi delar ut en vindpeng, exempelvis till lokala föreningar, för att gynna en positiv utveckling i bygden där vindkraftsparken finns.
– Många gillar också möjligheten att vara delägare genom att köpa andelar i en ekonomisk förening. I dag drar till exempel runt 3 000 andelsägare i Dalarna stora fördelar av det genom ett lägre elpris.

Vilka andra utmaningar har du som vd?
– Att få tag i kompetent personal och att organisationen växer, det ställer nya krav på mig som ledare. Nyligen rekryterade vi tre personer.

Vilken är din största drivkraft?
– Jag har ett stort naturintresse och tycker det är viktigt att vi når klimatmålen genom att minska vårt fossilberoende. Eftersom allt tyder på att energikonsumtionen kommer att öka är den förnyelsebara vindkraften väldigt betydelsefull. Att bidra till den här omställningen är jätteintressant.

Vad gör du själv för att minska din elförbrukning?
– Jag tänker till om hur jag använder el. Och vi har sänkt temperaturen hemma till 18 grader, vilket ju bara är en vanesak.

Niklas Lundaahl 

Ålder: 52 år

Bor: Falun

Karriär: Elkraftsingenjör, haft olika tjänster på Falu Elverk och Dalakraft. Projektledare och från 2017 vd på Dalavind.

Gör helst på fritiden: Är ute i naturen, åker skidor eller tar en tur på motorcykeln.

Dalavind

  • Företaget bildades 2006 och har  sju anställda vid kontoret i Falun.
  • Ägs av bland annat regionala energibolag, skogsägare, Svenska kyrkan och Skistar.
  • Bolaget äger eller är delägare i tolv vindkraftverk.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Klimat

TCO: Facket ska bli en klimatrörelse

Tjänstemännen måste bli mer lyssnade på. Annars riskerar den gröna omställningen att stanna av och arbetsvillkoren försämras i takt med klimatet. Det är slutsatsen i TCO:s första klimatpolitiska program.
Noa Söderberg Publicerad 23 augusti 2024, kl 06:01
TCO: ”Lyssna på tjänstemännen för att rädda klimatet”
TCO lanserar sitt första klimatpolitiska program och betonar vikten av att involvera tjänstemän i klimatarbetet. Förslag som gratis elbilsladdning och bättre arbetsmiljö ska driva på omställningen och stärka fackets roll i klimatfrågan. Foto: Claudio Bresciani/TT/Fredrik Sandberg/TT.

Sveriges klimatomställning går för långsamt. De anställda måste involveras om det ska bli ändring på det. Det är budskapet i det första klimatpolitiska programmet från den fackliga centralorganisationen TCO, som bland annat representerar Unionens medlemmar.

Organisationen föreslår en lång rad förändringar på svenska arbetsplatser: gratis laddning av elbilar, billigare tågbiljetter för att underlätta jobbresor, bättre trygghetssystem för de som blir av med jobbet när miljöfarliga arbetsuppgifter tas bort och mer anpassning av arbetsplatserna för värmeböljor och extremväder.

Vill att facket driver på för grön omställning

Therese Svanström, TCO.
Therese Svanström. Foto: Claudio Bresciani/TT.

För att sådana förändringar faktiskt ska bli av krävs det enligt TCO en ”facklig klimatrörelse”. Med det menas bland annat att lokala fackklubbar arbetar för att ”glappet mellan arbetsgivares klimatambitioner och genomförandet kan överbryggas”. Flera stora företag – däribland livsmedelsjätten Unilever och oljebolaget Shell – har i stället börjat backa från sina globala utsläppsmål.

– Du som arbetstagare ska bli hörd på arbetsplatsen och få vara med och medverka till att jobb blir gröna med schyssta villkor, säger TCO:s ordförande Therese Svanström till Kollega.

Tre sätt att engagera sig för klimatet

Hon ger tre exempel på saker som medlemmar kan engagera sig i: att sänka utsläppen på själva arbetsplatsen genom förändrade resvanor, att värna arbetsmiljön när väder och klimat förändras och att stärka kompetensutvecklingen så att anställda inte slås undan när nya, mer klimatvänliga arbetsuppgifter växer fram.

”En facklig klimatrörelse” låter också som att medlemmarna ska bli ett slags gatudemonstranter, menar ni det?

– Nej, det är inte vår uppgift att som facklig centralorganisation se till att människor demonstrerar på gatan. Sedan får man gärna göra det också. Vi tycker att det är bra med yttrandefrihet och den typen av aktioner i vårt land. Men det är inte tanken bakom begreppet, säger Svanström och fortsätter:

– Vi vill inte att det här ska vara ett handlingsprogram som ligger i byrålådan. Vi vill se till att det används i den fackliga vardagen, som våra program för utbildning och jämställdhet. Det är vad vi menar med en facklig klimatrörelse.

I programmet står också att ”en facklig klimatrörelse” betyder att facken ökar kunskapen hos sina medlemmar om klimatfrågan och värnar rätten att engagera sig för klimatet utanför arbetstid.

”En eld i baken”

Maria Hagström är vice ordförande i Unionens rikstäckande fackklubb på Systembolaget. Hon har stått i talarstolen på Unionens kongress och propagerat för att facket ska bli mer engagerat i klimatfrågan, och har även skrivit om saken på Kollegas debattsida. Hon säger att hon redan har skickat TCO:s klimatprogram till Systembolagets företagsledning.

Maria Hagström, vice ordförande i Systembolagets personalförening. Foto: Privat
Maria Hagström, vice ordförande i Systembolagets personalförening. Foto: Privat

– Jag tror att det här behöver vara med i vardagen och kanske speciellt i tjänstemannafack. Det är alla små beslut man tar på olika möten som till slut styr mot helheten.

Vad kan det vara för beslut?

– Hur man ska driva sin verksamhet, vad man ska ha för affärsmodell, vad man ska köpa in för produkter, hur man gynnar människor som tar sig till jobbet på ett bättre sätt. Det är många dagliga beslut där man behöver ha klimathatten på sig. Då är de enskilda tjänstemännen faktiskt jätteviktiga, säger Hagström och fortsätter:

– Om företaget antar fina policys men tjänstemännen jobbar på som vanligt... det är väl ofta det som händer, och det tas upp i programmet också, att man säger en sak men sedan inte får någon drivkraft. Där har vi ju en kontakt med medarbetare och medlemmar på ett helt annat sätt.

Maria Hagström tycker också att programmet borde bli en ”eld i baken” på hennes fackliga kollegor.

– Unionen centralt har en roll i att hjälpa till och ge folk [som vill engagera sig i klimatfrågan, reds. anm.] en tråd att nysta i. Kanske göra ett utbildningsmaterial utifrån det här programmet. Materialet finns ju, det gäller bara att förpacka och föra ut det till medlemmarna.

Fakta: Tjänstemännens åsikter om klimatpolitiken

7 av 10 svenska tjänstemän är oroliga för klimatförändringarna, enligt en undersökning gjord av TCO och undersökningsföretaget Novus. Lika många vill att Sverige går före andra länder i klimatomställningen. 3 av 10 har påverkats av klimatförändringarna i sitt yrke. De mest populära klimatreformerna bland tjänstemän är, enligt undersökningen, en utbyggd kollektivtrafik och ekonomiskt stöd för energieffektivisering.

Fakta: Fler förslag

TCO:s klimatpolitiska program innehåller strax under 50 förslag, uppdelade på fyra ”principer”. Här är några av förslagen.

  • Nationell strategi för grön kompetensförsörjning. En politisk översyn, ledd av regeringen, av var jobb försvinner och nya tillkommer på grund av klimatförändringar och den gröna omställningen. Höjd a-kassa och kortare handläggningstider kring omställningsstudiestödet för att hjälpa de som påverkas av sådana förändringar.
  • Klimatanpassning av offentlig upphandling. Offentlig sektor köper varor och tjänster från privata företag för omkring 800 miljarder varje år. TCO vill att klimatpåverkan och arbetsvillkor får större vikt i upphandlingsreglerna.
  • Skatteåterbäring till företag och familjer som gör klimatsmarta val. Utformat efter kanadensisk inspiration, där koldioxidskatten betalas tillbaka till den som lever upp till vissa krav för att snabba på omställningen.
  • Utvecklade välfärdsmått. Sverige har sedan 2017 så kallade alternativa välfärdsmått, bredvid BNP-tillväxt. TCO vill att regeringen gör ett omtag i arbetet med hur det nya måttet ska definieras.
  • Förändrad ekonomisk politik. TCO vill revidera det finanspolitiska ramverket, som styr hur mycket pengar svenska staten kan investera, för att under en period möjliggöra större investeringar i klimatvänlig infrastruktur, energi och omställning. Det är en fråga som även Unionen driver.