Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Hon ska göra klimatbov hållbar

Cementas hållbarhetschef Karin Comstedt Webb arbetar för att skapa världens första klimatneutrala cementfabrik.
Publicerad
Karin Comstedt Webb och Cementas fabrik i Slite
Det är inom basindustrin som det går att göra verklig skillnad, menar Cementas hållbarhetschef Karin Comstedt Webb. Foto: Cementa, Fredrik Sandberg/TT

Cementa släppte ut näst mest koldioxid av alla svenska bolag i fjol. Vad tänker du som hållbarhetschef om det?
– Att det är en förmån att få arbeta med hållbarhetsfrågor just här. Det är inom basindustrin som de stora förändringarna kan ske. Vi har ett stort ansvar i Sveriges omställningsarbete och jag kan faktiskt inte tänka mig ett mer spännande eller meningsfullt uppdrag.

Hur hamnade du i det här jobbet?
– Jag kom till Heidelberg Cement år 2009, som trainee. Jag fick vara ute i de olika verksamheterna och drillades i hela kedjan. Därefter har jag haft olika utlandsstationeringar inom bolaget, som jobb på finansavdelningen. Sedan år 2020 är jag hållbarhetschef i Norden.

Finns det inte krockar i din roll?
– Såklart finns det stora utmaningar. Men klimatfrågan är den enskilt största frågan i bolaget. Alla är överens om att det handlar om vår överlevnad och det är fantastiskt att den beslutskraften finns. Sedan finns det förstås utmaningar i hur det ska kombineras med fortsatt konkurrenskraft och finansiering för allt som behöver komma på plats för att vi ska kunna ställa om.

Den senaste tiden har turerna kring ert fortsatta tillstånd för att bryta kalksten på Gotland varit i fokus. Vad innebär ditt jobb till vardags annars?
– Internt har jag ett team med helhetsgrepp över hållbarhetsfrågor. Vi stöttar kollegor och projekt i bolaget. Min roll i det externa handlar om påverkansarbete, om att knyta kontakter för att skapa förut sättningar för industriell omställning. Rätt politiska beslut behöver komma på plats och myndigheter agera. Kunder och andra företag behöver också ha samma inriktning.

Vad är du särskilt stolt över i rollen som hållbarhetschef?
– Att vi är i genomförandefasen av världens första koldioxidavskiljningsanläggning inom cementindustrin i vår norska verksamhet. Den håller nu på att skalas upp i Sverige. Målet är att fabriken i Slite år 2030 ska bli världens första klimatneutrala cementfabrik. 1,8 miljoner ton koldioxid ska fångas in årligen. Det är mer än tre procent av dagens samlade utsläpp i Sverige.

Text: Tora Villanueva Gran

KARIN COMSTEDT WEBB

GÖR: Chef för hållbarhet och samhällskontakter inom Cementa och Heidelberg Cement norra Europa.

ÅLDER: 39 år.

UTBILDNING: Civilingenjör samt civilekonom.

BAKGRUND: Trainee, projektledare i olika roller inom bolaget

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.