Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Säga upp sig: Så bör du göra och inte göra

Det finns en del att tänka på när man säger upp sig. Det kan vara viktigt att hålla sig kall, tänka på framtiden och undvika att bli arg på saker som ändå inte går att förändra.
Oscar Broström Publicerad 7 april 2022, kl 06:00
Man håller i kartong med prylar från sin arbetsplats
Hur säger man upp sig på bästa sätt? Foto: Shutterstock.

Tänk efter och gör en plan

Det är sällan klokt att säga upp sig i hast. Även om du har fått ett annat, bättre jobberbjudande och är säker på vad du vill göra, kan det vara bra att fundera på vad du vill säga till din arbetsgivare. Det är också smart att kolla upp hur lång uppsägningstid du har. Den är i vanliga fall tre månader, men ska åtminstone vara en månad, om inte annat är överenskommet.

Träffa chefen

När du landat i vad du vill säga tar du ett samtal med din chef. Var lugn, saklig och förklara situationen. Berätta att du känner att det är dags för dig att gå vidare och tacka för din tid. Var beredd på att arbetsgivaren kan komma med frågor och eventuellt ett motbud. Kan du tänka dig att stanna om arbetsgivaren höjer din lön? Är det något särskilt med arbetsplatsen eller arbetsuppgifterna som gör att du inte vill stanna?

Håll dig lugn, bli inte arg

Det finns säkert flera anledningar till att du slutar. Du är kanske missnöjd med din roll, med hur din chef agerat, med din utveckling på arbetsplatsen eller med vissa besluts som fattats. Men frågan är om du behöver berätta om allt det när du säger upp dig?

Det kan givetvis vara okej att försöka framföra konstruktiv kritik, men om du redan fattat ditt beslut om att säga upp dig, kanske du inte vinner något nu på att framföra för stark kritik eller på att skälla och bli upprörd. Det som har hänt har hänt och du är redo att gå vidare.

 

Säg upp dig skriftligt

När du meddelat din arbetsgivare ansikte mot ansikte att du säger upp dig, är det bra att även göra det skriftligt. Det fungerar väl med ett mejl där du skriver att du vill säga upp din anställning och när sista anställningsdag blir. Det här är viktigt ifall det blir en tvist med din arbetsgivare.

Tänk på ditt rykte och dina referenser

Den sista tiden kan kännas svår. Många vill bara vidare, vissa känner vemod och det kan vara svårt att hitta motivationen till att göra ett bra jobb. Tänk i alla fall på att försöka avsluta snyggt. Det kan vara bra för ditt rykte, dina framtida referenser och ditt personliga varumärke. Det kan också kännas skönt att lämna arbetsplatsen på god fot med gamla kollegor och chefer.

Kan man ångra sig?

Grunden är att gjort är gjort. När du meddelat att du vill säga upp dig kan du egentligen inte ta tillbaka det. Om du sa upp dig i affekt och kort därefter meddelar din chef att du ångrar dig, är det möjligt att situationen går att lösa, men du har inte rätten på din sida i ett sådant fall.

Måste jag jobba hela uppsägningstiden?

Du och din arbetsgivare kan komma överens om att du får gå tidigare, men i annat fall gäller det som står i anställningskontraktet.

Oscar Broström
Oscar Broström
[email protected]