Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så hanterar du en ständigt stressad kollega

Vi känner alla människor som ständigt verkar vara stressade, som säger att de är begravda i arbete, överbelastade med olika projekt och inte kan avvara en minut. Sådana kollegor kan vara svåra att samarbeta med - men förmodligen har du inget val.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Colourbox.com
Har du en kollega som alltid verkar ha för mycket att göra? Colourbox.com

Oavsett om du blir irriterad på eller känner sympati för dina jäktade kollegor följer här några tips på hur du underlättar samarbetet med dem.

Fördöm inte

Din kollega kanske utrycker stress på ett annat sätt än du, men det är inte nödvändigtvis ett dåligt karaktärsdrag. Försök att tänka på din kollegas humör som en egenskap och inte som ett problem.

Bekräfta din stressade kollega

Det är viktigt att en stressade person känner sig sedd och hörd. Du kan säga något som ”Jag såg att du arbetade sent i går kväll och det var inte första gången. Hur är det med dig?” När din kollega har berättat att hen känner sig stressad kan du säga ”Det måste vara jobbigt”. Då kan ni båda lämna ämnet och ägna er åt annat. Men tänk på att inte göra din kollega upprörd med kommentarer som ”Jag förstår inte hur du står ut!”

Förbättra din kollegas självbild med beröm

Ett av de bästa sätten att lugna en person är att ge beröm. En stressad person känner ofta att hen saknar kontroll, är inkompetent och inte är respekterad. Att berömma en kollegas arbetsprestation ger personen en alternativ självbild av att vara en kunnig och positiv yrkesperson. Ta upp något specifikt. Du kan till exempel säga ”Din presentation förra veckan var verkligen bra. Du var så lugn och samlad. Klienterna blev imponerade”.

Erbjud dig att hjälpa till

En annan strategi är att erbjuda sitt stöd. Fråga om du kan göra något för att hjälpa till. Det får din stressade kollega att känna sig mindre ensam.

Ge inte för mycket information

Skriv kortare mejl, dela upp en förfrågan i flera delar och föreslå att din kollega delar upp sitt arbete i mer hanterbara bitar.

Be om ett förtydligande

Om du oroar dig för din arbetskamrats hälsa, be om att få mer detaljerad information. Fråga ”På en skala från ett till tio, hur oroad bör jag vara över din stressnivå?” Svaret blir kanske fem. Då behöver du inte ringa efter en ambulans.

Ta avstånd

Stress kan vara smittsamt, så ta reda på hur du själv påverkas av din kollega. Om en person dränerar dig på energi måste du ibland skaffa distans till personen och begränsa kontakten. Om det inte går därför att ni arbetar på samma avdelning eller med samma projekt – försök att se positivt på situationen

 

Tipsen är hämtade från Harvard Business Reviews artikel ”How to work with someone who’s always stressed out”.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.