Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Hälften väljer bort sin kollega

Närmare hälften anser att gemenskapen med kollegor inte är lika viktig nu som innan pandemin. Det visar en ny undersökning.
Lina Björk Publicerad 22 november 2021, kl 10:35
Shutterstock
I stället för kollegor. Hemmakontoret kan ha annat som lockar. Shutterstock

Under coronapandemin har många arbetat hemmavid och börjat vänja sig vid sitt eget sällskap. Så till den grad att gemenskapen med andra på jobbet inte är lika viktig längre. 

Det är Kantar Sifo som på uppdrag av konsultföretaget Kvadrat har frågat över 2 000 personer hur de värderar kollegor, fritid, arbetsbörda och gemenskap på jobbet nu – jämfört med innan pandemin. Resultatet visar att många klarar sig utan arbetskamraterna. Totalt svarade 45 procent att de värderar sin kollegor lägre nu än innan coronapandemin. Var tredje person värderade även kunskapsutbytet med kollegorna lägre.

Men det är inte alla som tröttnat på sina kollegor. 19 procent svarar att arbetskamraterna blivit viktigare nu och 35 procent anser att de fyller samma funktion som tidigare. Framför allt bland yngre i åldrarna 18 till 34 år har arbetskamraterna stigit i värde.

Även balans i livet är någonting som många ser annorlunda på jämfört med tidigare. Totalt svarade 35 procent att balansen värderas högre. Bland småbarnföräldrarna är andelen ännu högre, sammanlagt 46 procent tycker att de uppskattar möjligheten att klara av livspusslet bättre. 

Frågor som inte förändrats så mycket av pandemin är anställningstrygghet, kompetensutveckling och viljan att byta jobb. Där svarade majoriteten att läget var lika som tidigare och att de inte hade funderat på att byta karriär.

Om undersökningen

  • Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19-27 augusti 2021. 
  • Totalt intervjuades 2385 personer i åldern 18-65 år och i sysselsättning. Av dessa är 449 personer egenföretagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. 
Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach