Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

5 konflikter på jobbet som gått för långt

Står du inte ut med din kollega? Du är inte ensam – här är några exempel där medarbetare rykt ihop så att hela arbetsplatsen påverkats.
Lina Björk Publicerad
Shutterstock
Vi tillbringar väldigt många timmar tillsammans med våra kollegor. Är det personer du inte står ut med kan arbetsmiljön bli ansträngd. Shutterstock

Kastade frukt på varandra

Visst är det irriterande med kollegor som alltid kommer för sent? I september blev polisen kallade till en matvarubutik på Lidingö efter att det larmats om ett bråk på arbetsplatsen. Efter en diskussion med butikens arbetsledare framkom det att kollegorna blivit osams efter att den ena av dem kommit för sent till jobbet. Bråket startade med skrik, som övergick till att de började kasta frukt och livsmedel på varandra, skrev Polisen på sin hemsida. Enligt arbetsledaren ska kollegorna inte längre få arbeta tätt inpå varandra. De har också båda anmält varandra för misshandel.

Pruttade kollegan i ansiktet

På en lunchpaus vände sig mannen på en verkstad mot sin kollega och lade av en riktig brakare i hans ansikte. Kollegan svarade genom att sparka honom två gånger mot axeln och ge honom ett slag mot huvudet, rapporterar Mitt i. Den pruttande mannen fick ont i huvudet och blev sjukskriven i tre veckor då han inte ville vara på arbetet. Han anmälde också den sparkande kollegan för misshandel, med motiveringen att ”fisen inte var riktad mot honom”. Domen blev ringa misshandel och dagsböter.

Stal kollegans avtackningspresent

En kvinna som skulle sluta på sitt jobb på en arbetsplats i Helsingborg fick en vas som avtackningspresent. Men när hon skulle ta hem den var den plötsligt borta. När kollegorna gick tillbaka till butiken där den var köpt visade det sig att den var tillbakalämnad och att en annan kollega hade fått pengarna för returkvittot. När hon konfronterades med saken berättade hon att hon fått en impuls att lämnat tillbaka vasen som hämnd för att hon inte tyckte om sina kollegor. Men hon konstaterade också ”Där drog jag en nitlott, jag skadade mest mig själv”, enligt Kvällsposten.

Fotade rumpa i bastun

När två manliga kollegor bastade tillsammans passade den ena på att fota den andras rumpa och skickade sedan vidare bilden till en kvinnlig kollega. Det uppskattades inte av mannen vars rumpa blev allmänt känd på arbetsplatsen. Myndigheten där männen jobbade ansåg, enligt Aftonbladet, att det rörde sig om sexuella trakasserier och mannen fick löneavdrag för sitt påhitt. Till sitt försvar sade han att han endast trodde att det var han själv som syntes på bilden.

Hällde kaffe i kassaapparaten

En anställd i kafeterian på Scandlines färjor som går över Öresund ville skoja med personalen som skulle avlösa henne. Hon staplade bland annat kaffemuggar på golvet innanför serveringsdisken och hällde kaffe i myntfacken i kassaapparaten. Hennes kollegor såg dock inte det roliga i tilltaget och hon avskedades. Facket tog tvisten hela vägen till Arbetsdomstolen, men kvinnan fick inte tillbaka jobbet.

Läs mer:

5 bra saker på K med att vara tillbaka på kontoret

5 Facebookinlägg som kan ge dig sparken

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.