
Sex månaders föräldraledighet kanske inte låter så märkvärdigt ur ett svenskt perspektiv, men i USA:s Silicon Valley - där det ursprungligen svenska bolaget framför allt finns i dag - är det en förmån som slår ganska högt.
Normalt har en amerikansk arbetstagare ingen lagstadgad rätt till ersättning för föräldraledighet – dock erbjuder många stora bolag omkring tre månaders obetald frånvaro från jobbet i samband med bebis.
- Vi har fått ett väldigt positivt bemötande, måste jag säga, både från amerikanska medier men inte minst från Valerie B Jarett, en av Barack Obamas närmaste rådgivare. Valerie medverkade även på plats när vi presenterade vår uppdaterade policy kring föräldraledighet, säger Spotifys globala HR-chef Katarina Berg.
Spotify är inte först att slå den amerikanska arbetsmarknadens nyblivna föräldrar med häpnad, i augusti aviserade filmdelningstjänsten Netflix att deras anställda ska få upp till ett års betald föräldraledighet och Google har tidigare erbjudit sina kvinnliga anställda 18 månaders mammaledighet, med full lön.
Jakten på talanger är hård i USA:s tech-kluster och ”svenska villkor” har blivit ett sätt för arbetsgivarna att attrahera de bästa.
- Vi tror att det här är vårt sätt att bana vägen för större jämställdhet för både mammor och pappor på arbetsmarknaden. Våra värderingar kommer givetvis mycket utifrån vår svenska kultur och vår förhoppning är att detta kan driva vidare den globala jämställdhetsdiskussionen på arbetsmarknaden, säger Katarina Berg.
- Att inte erbjuda vår föräldraledighet till endast mammor utan även pappor samt inte göra skillnad för adoption eller surrogatföräldrar var en självklarhet.
Utvecklingen inom den innovationsdrivna tech-branschen är snabb och konkurrensen är hård. Hur tar ni hand om dem som kommer tillbaka efter ett halvårs föräldraledighet?
- För att överlätta övergången tillbaka till arbetet erbjuder vi en ”Välkommen tillbaka-månad”, vilket ger återvändande anställda möjlighet att till exempel arbeta flexibla arbetstider eller arbeta hemifrån för att underlätta vägen tillbaka.
Spotifys nya, globala föräldrapolicy:
- Upp till sex månaders föräldraledighet med full lön för alla heltidsanställda, över hela världen.
- Föräldrar kan ta ut sin föräldraledighet fram till barnets treårsdag, vilket innebär att anställda som fött barn från 2013 också omfattas.
- Både mammor och pappor uppmuntras att ta ut full föräldraledighet, men kan också välja att dela upp ledigheten i perioder.
- En ”Välkommen tillbaka-månad” underlättar återgången till arbetet efter föräldraledigheten.
Svenska villkor tar storslam även i PR-världen. I förra veckan tog TCO:s reklamfilm "Like a Swede" silver i PR-tävlingen Spinn 15, i kategorin årets samhällsinformation. Se TCO:s film "Like a Swede" här.