Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Hårdare krav på kvinnliga chefer

Vad ser du för egenskaper hos en riktigt bra chef? Kompetens är viktigast, men är extra viktigt om du är kvinna, svarar cheferna själva i en ny undersökning som fackförbundet Ledarna gjort.
Lina Björk Publicerad
Dean Drobot/Colourbox
Såväl kvinnliga som manliga chefer anser att det är viktigare att en kvinnlig än en manlig chef är kompetent. Dean Drobot/Colourbox

När personer rekryteras till chefsposter är det oftare män än kvinnor som får jobbet. För att förstå varför har fackförbundet Ledarna tittat på vilka föreställningar och förväntningar som finns på de båda könen i rekryteringsprocessen. Är det viktigt att vara auktoritär, tävlingsinriktad och självsäker? Eller är det viktigare att vara flexibel, omtänksam och samarbetsinriktad? I rapporten har cheferna själva fått värdesätta egenskaper som känns särskilt viktiga i arbetslivet.

På delad första plats ansåg 90 procent av de tillfrågade att kompetent och samarbetsinriktad var de allra viktigaste egenskaperna i chefsskapet.

Dock ansåg både män och kvinnor att det var viktigare att en kvinnlig chef var kompetent än att en manlig chef var det. Analysen av det är förmodligen att det fortfarande ställs högre krav på kvinnor som vill bli eller är chefer, än på män.

Läs mer: Kvinnor rankas som bättre chefer

Förutom att vara kompetent och kunna samarbeta kommer resultatorienterad, modig, flexibel och omtänksam i tät följd av viktiga egenskaper hos chefer. Vad man däremot vill se mindre av är självsäkra, tävlingsinriktade och auktoritära chefer. Egenskaper som historiskt har setts som typiskt manliga.

Läs hela rapporten här

Fakta

Ledarna driver, tillsammans med Institutet för social forskning vid Stockholms universitet, ett forskningsprojekt vars syfte är att förstå varför det är fler män än kvinnor på chefspositioner.

Målet är att den kunskapen kommer till användning för att bättre förstå betydelsen av förväntningar på och föreställningar om kvinnor och män från chefers och chefsrekryterares sida. Därmed kan rekryteringsprocesser bli mer effektiva i att söka och hitta rätt kompetens för chefsjobb.Detta är den första a rapporten från projektet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.