Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Tufft jobba fackligt i bemanningsbranschen

I början av sommaren fick Tashmina Berdini pris för sitt arbete med att få igång en facklig verksamhet på Academic Work Consulting. I dag är risken stor att klubben hon var med att starta läggs ned.
Niklas Hallstedt Publicerad 4 september 2017, kl 10:42
Amadeusfoto
Tashmina Berdini lyfter fram flera saker som gör fackligt arbete i bemanningsföretag mer komplicerat än i andra typer av företag. Amadeusfoto

När halva klubbstyrelsen försvinner från en dag till en annan eftersom de har blivit rekryterade till kundföretag där de haft uppdrag blir det svårt att bedriva fackligt arbete. Med en annan arbetsgivare kan de inte längre företräda konsulterna på Academic Work. Det här är den bistra verkligheten i bemanningsbranschen.

Tashmina Berdini vet. Så sent som i juni prisades hon som Årets uppstickare av Unionen, ett pris som ges till en person som har nått framgång i en facklig fråga på kort tid. Då hade det gått drygt fyra månader sedan Unionenklubben på Academic Work Consulting hade sitt första möte. Vid varje möte därefter har styrelsen haft en stående agenda med fyllnadsval och nyval på grund av den stora ruljangsen.

Läs mer: De är årets jobbhjältar

I dag är de bara två kvar i styrelsen. Och snart står Tasmina Berdini ensam kvar eftersom den siste av hennes fackliga kollegor har blivit överrekryterad.

– Vårt arbete blir väldigt ostadigt och det blir svårt att skapa långsiktiga relationer med våra medlemmar och arbetsgivaren när vi hela tiden tappar viktiga personer. De vill ju kunna stanna kvar och bidra, men det fungerar inte så. Jag har kunnat ägna mer tid åt det fackliga arbetet än de andra i styrelsen eftersom jag gjorde det här under min föräldraledighet. Det var först nu i augusti jag kom tillbaka till jobbet, säger Tashmina Berdini.

Samtidigt som det fackliga arbetet har svajat har inte heller samspelet med arbetsgivaren varit smärtfritt, delvis på grund av att det är ovana roller för båda parter.

– I grund och botten är facklig verksamhet bra för arbetsgivaren. De får någon att förhandla med och fråga om råd, det stärker dem också. Men för att det ska fungera måste det finnas ett förtroende för det fackliga arbetet. Arbetsgivaren är inte en fiende, utan en samarbetspartner, med den andan gick vi in i det fackliga arbetet, säger Tashmina Berdini.

Hon lyfter fram flera saker som gör fackligt arbete i bemanningsföretag mer komplicerat än i andra typer av företag: Konsulterna kan när som helst anställas av de företag där de utför sina uppdrag, det är svårt att hålla kontakten med alla medlemmar eftersom de är ute på en mängd olika företag och det kan vara besvärligt att jobba fackligt när man sitter ute hos en kund. Då måste man be om ledigt för det fackliga arbetet först hos kunden och sedan få den godkänd av arbetsgivaren.

– Det går helt enkelt inte att bedriva facklig verksamhet och vara konsult samtidigt, konstaterar Tashmina Berdini.

En möjlig lösning återfinns på bemanningsföretaget Manpower. Där arbetar Yvonne Ingle och ytterligare två kollegor med sina fackliga uppdrag på heltid.

– Man måste arbeta heltid med det fackliga. Man kan inte klona sig och göra det samtidigt som man är uthyrd. Kunden som man är uthyrd tilltycker ju att man är där för att sköta sitt uppdrag, inget annat, säger Yvonne Ingle.

– Vår uppfattning är att om man vill ha ett kvalitativt fackligt arbete och ha en bra dialog med arbetsgivaren och sköta mbl-förhandlingar och allt annat som fackligt arbete innebär, så måste man göra det på heltid i vår bransch.

Enligt Yvonne Ingle är det här också ett krav man har lyft till förbundsnivå. Hon utesluter inte att det kan bli avtalskrav i framtiden.

Tashmina Berdini på Academic Work Consulting kan inte vänta tills nästa avtalsrörelse.

– Vi kommer att kalla till ett medlemsmöte i september och informera medlemmarna om situationen, att om det inte finns någon som vill ta på sig styrelseuppdrag måste vi stänga ner klubbverksamheten, säger hon.

– Det är viktigt att det finns en motpart till arbetsgivaren, annars har vi ingen röst och det blir svårt att påverka anställningsvillkoren till det bättre för våra ambulerande konsulter.

Fackligt

Det svänger om Bajens kansli

Andreas Jonsson är inte bara evenemangsansvarig för Bajens elitdamfotbollslag. Han har också kickat i gång en ny fackklubb på Hammarby Fotbolls kansli – något som är ovanligt i branschen.
Elisabeth Brising Publicerad 15 mars 2024, kl 06:04
Hammarby Fotbolls Unionenklubb har startats av Andreas Jonsson, säkerhetsansvarig, Emma Fyhr Vikström, biljettkoordinator, Love Gustafsson, redaktör och Aylin Wallin projektledare. 
Foto: Anders G Warne.

Förra året bestämde Andreas Jonsson och några kollegor på Hammarby Fotbolls kansli att de ville starta en lokal Unionenklubb. Det är mycket ovanligt på elitfotbollens kanslier för tjänstemän. Bara IFK Göteborg har också en. 

Själv hade Andreas Jonsson aldrig haft ett fackligt uppdrag tidigare. Nu är han både styrelseordförande och arbetsmiljöombud. 

Andreas Jonsson, Hammarby Fotboll.
Andreas Jonsson, Hammarby Fotboll. Foto: Anders G Warne

– Vi hade blivit så många att vi behövde börja föra kommunikationen med arbetsgivaren på ett mer strukturerat sätt. 

När han började jobba på kansliet  2016 var de 66 anställda men bara 25 på kansliet. Nu är de 144 heltidare och 50 på kontoret. 

"Unionen har varit fantastiska från start"

Han har två svar på varför just han blev den förtroendevalda. 

– Det roliga svaret är: jag tycker det är sjukt intressant, jag tycker om att ta reda på saker och lär mig väldigt mycket. Det tråkiga svaret är: jag satt på mötet och alla pekade på mig. 

Var det svårt att starta fackklubb? 

– Ja, alla dessa regler man aldrig hört talas om, som lagen om medbestämmande, mbl. Men Unionen har varit helt fantastiska från första kontakt. Efter två dagar hade vi fått hjälp av en representant som drev processen åt oss. Vi har haft en direktlina för våra frågor på Unionens regionkontor i Stockholm. 

Andreas Jonsson har även gått facklig grundkurs och lovordar den. Rollen som ordförande har hittills mest handlat om att sparka i gång klubben och kommunicera med medlemmar. Vilka frågor de ska driva beslutar de snart på ett medlemsmöte. 

Oreglerad arbetstid en utmaning

En utmaning i arbetet är att kansliet har oreglerad arbetstid i sitt avtal – en nödvändighet i ett jobb där bollen är rund. 

– Det svänger fort, matcher ska spelas och arbetet anpassas helt efter det. Vi kanske vinner en match i Europa och får ytterligare sex matcher på grund av det, säger Andreas Jonsson. 

De flestas jobb är flexibla i dag, påpekar han, men att jobba med elitfotboll är extremt snabbrörligt. Det kan bli för mycket av det goda. 

– Många av oss är idrottsintresserade, drivna och lägger hjärtat i jobbet. Men vi måste också prata om hur vi tar vara på medarbetarna. 

Vill öka kunskapen om dygnsvila och veckovila

Som arbetsmiljöombud försöker han sprida information och finns till hands för alla som behöver prata om jobbfrågor.

– Jag vill öka kunskapen och medvetenheten om hur vi arbetstagare ska förhålla oss till dygnsvila och veckovila, att man behöver stänga av och måna om sig själv, säger han. 

Som skyddsombud driver han även på skyddsronder i den fysiska miljön. Runt fotbollen är hot och våld mellan supportrar ett samhällsproblem. 

Finns det risk för trakasserier som anställd på en känd klubb? 

– Vi på kansliet är inte direkt utsatta, men frågan är en viktig del i vår verksamhet. Mycket görs strategiskt bakom kulisserna och proaktivt, i dialog med våra supportrar. 

Arbetsplats: Tele 2 arena

Relationen med arbetsgivaren beskrivs som positiv och de ska skriva ett samverkansavtal med fackklubben. 

– De är behjälpliga och har velat skapa en struktur, säger Andreas Jonsson. 

Förutom att arbetstiden är oreglerad jobbar de anställda ofta på olika platser. Distansarbete är tillåtet i samråd med närmaste chef, men kontoret ska vara huvudarbetsplats. 

Själv har Andreas Jonsson fem arbetsplatser skojar han: kansliet i Årsta, Årsta idrottsplats, hemmakontoret, Tele 2 arena och Hammarbys idrottsplats. 

– Jag har datorn på armen generellt.

HAMMARBY FOTBOLLS KANSLI 

➧ Hammarby är en idrottsförening i södra Stockholm som funnits sedan 1800-talet, kallas Bajen. 

➧ Kansliet har 144 anställda varav cirka 50 jobbar på kontoret med dam- och herrlagen, ungdomslag, kommunikation, försäljning och marknad, ekonomi och HR. 

➧ Den lokala fackklubben representerar tjänstemännen runt elitspelarna och ungdomsverksamheten. Proffsspelarna i Bajen har egna kollektivavtal med Unionen.