Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Facklig protest mot Amazon

I dag, fredag, strejkar anställda på Amazon runt om i Europa i protest mot dålig arbetsmiljö, låga löner och usla villkor. Ombudsmän från Unionen sluter upp bakom kampanjen #AmazonWeAreNotRobots.
Johanna Rovira, Anita Täpp Publicerad 23 november 2018, kl 15:07
Robert Scoble/Flickr
Robert Scoble/Flickr

Nyligen avslöjades en video där amerikanska näthandelsbolaget Amazon uppmanar sina att chefer hålla utkik efter varningstecken på facklig aktivitet bland personalen. Ett sådant tecken kan vara att två anställda som vanligtvis inte talar med varandra samtalar. I en rekryteringsannons för HR-personal framgick att det är en merit att ha erfarenhet av att ha stoppat facklig aktivitet. Amazon har upprepade gånger kritiserats av fackliga organisationer för omänskliga arbetsförhållanden och för att behandla sin personal illa och i samband med Black Friday-rean protesterar nu anställda i bland annat Spanien, Tyskland, Italien och Frankrike mot sin arbetsgivare.

Unionens Shadé Jalali och Annika Flaten är just på väg hem från ett möte med det engelska facket GMB och Uni Global där villkoren på Amazon stått på dagordningen:

– Vi deltog för att få höra vad vi har att vänta oss av Amazon som nu håller på att etablera sig i Sverige, säger Shadé Jalali.

– Det finns mycket kartlagt och forskat kring arbetsmiljön för lagerarbetarna, men inte så mycket om hur tjänstemännen på Amazon har det. Men företaget verkar anse att man kan behandla sina anställda som robotar och vi som var med på mötet stöttar därför kampanjen #AmazonWeAreNotRobots.

GMB:s generalsekreterare Tim Roache skriver på förbundets hemsida att villkoren för deras medlemmar på Amazon är omänskliga och att ambulans tillkallats till Amazons lager 600 gånger under de senaste tre åren.

– Vi fick höra hårresande vittnesmål om att brandlarmet gått på ett lagerhus och att företaget motat anställda som sprang ut tillbaka in för att passera genom metalldetektorerna, säger Shadé Jalali.

Se protesten här.

Amazon planerar även att etablera sig på tre orter i Sverige – Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. På Unionens regionkontor i Västerås har dock inte haft någon kontakt med företaget än.

– Allt är väldigt hemligt och jag har bara hört ryktas att de har anställt. Det är också väldigt luddigt vilken verksamhet de ska bedriva, även om jag tolkat det som att det inte ska bli ett lager för deras nätförsäljning utan ett webbhotell, där företag ska hyra in sin datakapacitet, säger Carina Fisher, kommunikatör på Unionen Västerås.

– Men än så länge finns ingen personal för oss att besöka, varken i Västerås eller Eskilstuna,

Har ni fått några indikationer på att Amazon är antifackliga? Eller är ni oroliga för det?
– Nej, det har vi inte pratat om. Det vi diskuterat är att vi måste etablera någon sorts kontakt för att vara med vid start, så att vi kan värva medlemmar och så vidare.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Anmäl en usel arbetsmiljö - så funkar det

Visste du att skyddsombud kan anmäla företag med ohälsosam arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket? Det kallas för 6:6A.
David Österberg Publicerad 10 maj 2024, kl 06:05
En chef skäller på sina medarbetare.
Har du en ohälsosam arbetsmiljö och har försökt ha en dialog med chefen utan att få gehör. Då kan en 6:6a-anmälan av ett arbetsmiljöombud vara sista utvägen. Foto: Shutterstock

1. VAD BETYDER EGENTLIGEN 6:6A? 

I arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att se till att arbetsmiljön är bra. Kapitel 6, paragraf 6A, handlar om vad ett arbetsmiljöombud (heter också skyddsombud) ska göra om arbetsmiljön är dålig. Ombudet ska enligt lagen vända sig till arbetsgivaren och begära att något görs för att fixa problemen – det kallas för en 6:6A-anmälan. 

2. HUR GÖR MAN? 

Om ni anser att det finns risker i arbetsmiljön som arbetsgivaren struntar i vänder ni er till arbetsmiljöombudet/skyddsombudet. Då kan den personen lämna en 6:6A-anmälan. I dokumentet ska det stå vilka problemen är, hur de kan lösas och hur lång tid arbetsgivaren har på sig att arbeta med frågorna. Arbetsgivaren ska bekräfta att anmälan har kommit in och ”utan dröjsmål” meddela vad som ska göras åt problemen.

VAD SKA ARBETSGIVAREN GÖRA?

Olika åtgärder kan behövas, beroende på vilka problemen är. Det kan handla om allt från medarbetarenkäter och skyddsronder till riskbedömningar och handlingsplaner. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra, men det är klokt att försöka ha en dialog på arbetsplatsen.


OM PROBLEMEN INTE FIXAS?

Om arbetsmiljöombudet tycker att arbetsgivaren ignorerar frågan, tar för lång tid på sig eller inte gör tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön kan hen skicka anmälan till Arbetsmiljöverket. Då blir det oftast inspektion, som följs av ett inspektionsmeddelande, ett föreläggande eller ett förbud. Det första är den snällaste varianten, där myndigheten meddelar vilka brister som finns. Förelägganden och förbud måste arbetsgivaren följa. Om inget görs kan vite dömas ut av Arbetsmiljöverket. 

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)