Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefen som bara anställer hundar

Knarksmugglare och beväpnade bovar må ta sig i akt när hundföraren Maria Delin och hennes fyrbenta detektiver drar ut på uppdrag. Deckarteamet tillbringar både jobb och fritid tillsammans och drivs av ett stort rättspatos.  
Johanna Rovira Publicerad
Emil Malmborg
Maria Delin jobbar med Java och Zoega, två cockerspaniels, och spockern Nordquist. Emil Malmborg

Watson detective dogs i Lund anlitas bland annat av företag, fastighetsägare och skolor för att söka efter narkotika och vapen och göra platser oattraktiva för kriminella och tryggare för alla andra, i brottsförebyggande syfte. Under ett jobb på ett parkeringshus i Malmö hittar detektivhundarna spår efter narkotika. 

– Narkotika finns där människor finns och de som sysslar med narkotika vill inte förvara den hemma av rädsla för husrannsakan. I stället gömmer man varorna i förråd, på arbetsplatser och i offentliga miljöer. Vapen går hand i hand med narkotika och dessa vill man heller inte ska hamna i orätta händer, säger Maria Delin, vd och grundare av företaget. 


Foto: Emil Malmborg

Funkar strategin? 
– Ja, på ett behandlingshem vi besöker regelbundet har antalet markeringar, som hundarna gör vid minsta spår av knark, gått ner markant, för att ta ett exempel. Fjärde gången blev det bara en markering. De boende har förstått att det inte går att lura oss och personalen vittnar om en mycket lugnare arbetsmiljö. 

Vilka är dina medarbetare?
– Det är Java och Zoega, två cockerspaniels jag hade sedan tidigare. Sedan är det Nordquist som är en så kallad sprocker, en blandras mellan springer- och cockerspaniel. Alla döpta efter kaffesorter eftersom jag gillar kaffe.

Varför blev du hundförare? 
– Hundintresset går som en röd tråd genom mina val i livet. Efter att ha jobbat som hundnanny i Australien stod valet mellan att bli skogshuggare eller rädda orangutanger på Borneo. En syokonsulent uppmanade mig att glömma aporna, så det blev naturbruksgymnasium med inriktning på jakt och skogsbruk. Sedan kom jag in på tjänstehunddressörsutbildning i Sollefteå, men insåg snart att det var hundförare jag ville bli. 

Hur gick det sen? 
– Jag blev rekryterad som hundförare till Swedec, totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum i Eksjö. Innan jag ni blev stationerad utomlands fick jag jobb på Tullverket och vidare som hundförare. Efter 14 år kände jag att jag gjort mina beslag och hittat mina kilo narkotika. Jag ville ha nya utmaningar, så jag lämnade tillbaka hunden och startade Watson Detective Dogs AB i mars 2020. 

Varför det namnet? 
– Det arbete vi gör är ju rent detektivarbete, att tolka och läsa av situationer. Watson var en stabil vapendragare till Sherlock.

Hur är du som chef? 
– Omtänksam, konsekvent och drivande. Jag har haft hund mer eller mindre hela livet, men det är en stor skillnad mellan att ha hund som husdjur och som arbetskamrat. Att jobba med hundar handlar mycket om ömsesidigt förtroende och tillit som sätts på prov. 

– Man måste våga lita på hunden och fullfölja sitt uppdrag fastän personer och situationer kan verka oskyldiga. När jag jobbade på tullen, till exempel, var det en gång hunden tvärmarkerade på en trettonåring i en trebarnsfamilj. Vi ingrep och det visade sig att pojken inte hörde till familjen, utan var rekryterad som knarkkurir.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Avatar ska hjälpa chefer med uppsägningar

Det är svårt att säga upp en medarbetare på ett bra sätt. Därför har TRR utvecklat en tjänst som gör att chefer kan öva sig på en avatar – som kan vara både arg och ledsen.
David Österberg Publicerad 20 november 2025, kl 09:00
Elin Nilsson tränar med hjälp av en avatar.
En avatar ska hjälpa chefer att genomföra svåra samtal på ett så bra sätt som möjligt. Verktyget har utformats av omställningsorganisationen TRR. Fredrik Hjerling

Att genomföra ett uppsägningssamtal är något av det svåraste en chef kan göra. Därför har omställningsorganisationen TRR länge utbildat chefer i hur man genomför dem. Snart finns tjänsten i digital form.

– Chefen får möta en avatar och kan sedan göra olika val. Man kan till exempel ställa in om man vill att avataren ska vara ledsen, frågvis eller förbannad. Det går också att ställa in olika svårighetsgrader. Från enklare nivå med flervalsalternativ till helt öppen dialog där man pratar med avataren som reagerar och responderar helt beroende på ens agerande. Efter samtalet får man feedback från oss. Tanken är att man ska träna, träna, träna tills man känner sig trygg, säger Pierre Figéus, business owner på TRR.

Pierre Figéus
Pierre Figéus.

Är människor så förutsägbara att de kan ersättas av en avatar?

– I grund och botten är den här typen av samtal ganska lika. En viktig del i träningen är att som chef höra sig själv uttala orden. Sannolikheten för att säga det man bör säga ökar om man har tränat på det innan. När man levererar ett negativt budskap så kommer det alltid en reaktion. Frågan är hur man hanterar den reaktionen och ändå får fram budskapet.

Hur har ni kommit fram till vad som är rätt saker att säga?

– Det bygger på vår beprövade erfarenhet. Vi har tränat chefer på det här i många år och intervjuat dem efter att de har hållit uppsägningssamtal. Det här är en metodik som vi vet fungerar i praktiken. Tyvärr förekommer det att chefer genomför uppsägningar utan att ha förberett sig. Det är idiotiskt och gynnar inte någon.

Den digitala tjänsten har utvecklats i samarbete med chefer. 

– Vi intervjuade cheferna innan och frågade hur säkra de kände sig på att genomföra ett uppsägningssamtal. Sedan fick de träna på avataren. Efteråt såg vi en markant skillnad i kompetens, säger Pierre Figéus.

Extra viktigt att ta sig tid

En av dem som har testat tjänsten är Elin Nilsson som är rekryterings- och konsultchef på Barona.

– Jag känner mig helt klart mer förberedd på vad som krävs av mig som chef inför ett uppsägningssamtal. Dels i hur jag ska agera under samtalet, följa upp och vårda medarbetaren, dels i att ge mig själv utrymme för att reflektera och utvecklas. Den här typen av samtal är som tur är inte något man har varje dag, och därför är det extra viktigt att ta sig tid att göra det på rätt sätt för alla inblandade, säger hon.

Elin Nilsson tror att tjänsten kan användas av alla typer av chefer.

– För juniora ledare som aldrig tidigare har behövt hålla den här typen av samtal är det ett otroligt värdefullt verktyg, medan det för mer seniora chefer fungerar som en bra påminnelse om vikten av att förbereda sig noggrant. Exempelpersonerna i tjänsten känns trovärdiga i sina reaktioner, och jag uppskattar att man får möta olika typer av respons beroende på hur man själv agerar och bemöter situationen.

”Händer att människor blir uppsagda via sms”

TRR:s förhoppning är att väl förberedda chefer ska underlätta för uppsagda att snabbare hitta ett nytt jobb.

– Om avslutet fungerar bra tror vi att man snabbare kommer in i ny sysselsättning. Tyvärr händer det att människor blir uppsagda via sms, på semestern eller genom att chefen skickar någon annan. Då måste den som har blivit uppsagd lägga tid på att bearbeta uppsägningen och tappar tempo, säger Pierre Figéus.

Vad tyckte du om verktyget?

Mikael Axland, HR-chef, Grenke Leasing.

–  En fördel med det här verktyget var att man hamnade i olika situationer. Det fejkar en verklig situation och gör det jättebra. Avataren är tillräckligt oförutsägbar för att man ska lära sig något.

– Man kan använda tjänsten för att träna på alla typer av svåra samtal. Hur reagerar jag exempelvis när jag sitter mitt emot en person som gråter? Det vet man ju inte förrän det har hänt. För att klara något svårt måste du träna. Det är mindre viktigt om du tränar genom att prata med en avatar, pratar med en verklig människa eller genom att läsa en bok.

 

Cecilia Tarkowski, Hotellchef, Fagerudd.

– Initiativet är bra. Det finns säkert många chefer som inte funderar igenom exempelvis avslutningssamtal eller hur de ska ge tung feedback. Jag tror verkligen att verktyget kan göra skillnad för chefer och ledare, men tror också att ett samtal med en riktig människa är bättre.

– Svårigheten med den här typen av verktyg är att de blir lite statiska. Det kan vara svårt att få fram det man vill ha sagt genom de alternativ man har att välja mellan. Reaktionerna från avataren hamnade också lätt i ytterligheter. Men för den som aldrig tidigare har reflekterat över hur tuffa besked landar hos en medarbetare behöver det kanske vara så.