Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Sänkt lön räddade jobben

Under fyra månader har tjänstemän på Atlas Copco jobbat en dag mindre i veckan mot ett löneavdrag på tio procent. Allt för att undvika varsel om uppsägningar. Unionenklubben och medlemmarna är nöjda med krisavtalet och hoppas att fler ska ta efter.
Linnea Andersson Publicerad
Atlas Copco:s kontor i Örebro.
Fyra dagars jobb i stället för fem och tio procent lägre lön - det kom fack och arbetsgivare överens om för att rädda jobben på Atlas Copco i Örebro. Foto: Atlas Copco

Efter ett antal omställningsprocesser, den senaste under 2014, satte sig Unionenklubben och Atlas Copco ned och diskuterade vad de kunde göra för att undvika fler neddragningar i framtiden. Resultatet blev avtalet ”Flexibel bemanning” som innebär att fack och arbetsgivare förbinder sig att använda alla verktyg i avtalet innan det ens kan bli tal om uppsägningar.

– Vi ser avtalet som att vi aldrig någonsin ska gå in i ett varsel igen. Det ska mycket, mycket till om vi över huvud taget ska hamna där, säger Pär Aneman, ordförande i Unionenklubben på Atlas Copco Rockdrill i Örebro.  

”Verktygen” i avtalet går, förutom sänkt arbetstid och lön, bland annat ut på att arbetsgivaren ska göra vissa omprioriteringar och skicka hem inhyrda konsulter för att sänka kostnaderna. De anställda får visserligen lägre lön under en period, men förlorar varken sjukpenninggrundande inkomst eller pension.

Många har tyckt att det har varit bekvämt

När facket förhandlat klart med Atlas Copco skickades avtalet i januari 2015 ut på en remissrunda bland Unionenmedlemmarna varav en majoritet röstade för. Sedan dess har man varit beredd på att sänka lönen i utbyte mot en ledig dag i veckan. Under våren 2016 insåg man att avtalet skulle behövas och den 1 juni gick 435 av de 1 600 anställda ner i tid och pengar.  En överenskommelse som har gett resultat.

– Vi har en uppföljning inom några veckor där vi ser den exakta pengen, men det har gett resultat. Vi har en ganska bra besparingspotential och det här har varit med och bidragit.

– Vi har gjort vår del och säkrat upp att ingen har fått gå hem, säger Pär Aneman.

De flesta medlemmar har varit nöjda med upplägget enligt Aneman som tror att många nog tyckte att det kändes lägligt att jobba mindre just under sommarmånaderna. Den 1 oktober är det dock dags att gå upp till 100 procent och 40-timmarsvecka igen. Trots att det även innebär full lön säger Pär Aneman att en del gärna skulle se att avtalet löpte vidare. Själv har han till exempel njutit av mer tid med familjen.

– Vi har haft fredagar lediga och det har gjort att jag har kunnat satsa på familjen på helgerna i stället för att ha en massa praktiska måsten. Många har tyckt att det har varit bekvämt och värderat andra saker framför löneförlusten.

Varför fler arbetsgivare och fack inte tar fram liknande avtal vet Pär Aneman inte. Han vill dock slå ett slag för modellen och hoppas att fler tar efter.

– Jag hoppas att det ger ringar på vattnet. Jag skulle gärna åka runt och presentera fördelarna för hur många som helst. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.