Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Almega till attack mot deltidspensionen

Deltidspensionen - en usel affär för medlemmarna? Nu attackerar arbetsgivarna inom tjänstesektorn reformen med ekonomiska argument. Unionen anser att arbetsgivarna missar målet i sin kritik.
Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox
Unionen kräver möjlighet till deltidspension i kollektivavtalen, bland annat för att människor ska orka jobba längre. Colourbox

I förra avtalsrörelsen kom Unionen överens med de flesta av sina motparter om möjligheten att gå i delpension. Samtidigt som möjligheten att gå ned i arbetstid för dem som närmar sig pensionsåldern förstärktes, avsattes ytterligare pengar till pensionen.

Almega, som representerar arbetsgivarna inom tjänstesektorn, har dock hårdnackat nobbat deltidspensionen. I stället för pensionsavsättningar har deras anställda i stället fått en motsvarande lönehöjning.

I en debattartikel i tidningen Arbetsvärlden beskriver Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega Tjänsteföretagen, deltidspensionslösningen som något som ”i realiteten kommer ge Unionens medlemmar sämre trygghet genom lägre pension, lägre föräldrapenning och lägre sjukersättning”. Enligt Stefan Koskinen skulle det löna sig bättre för medlemmarna att få pengarna på lönen i stället.

– Vi vill att man ska jobba med individuella lösningar i stället. Det kan handla om livssituation och andra saker.

Stefan Koskinens resonemang utgår ifrån att när man avstår lön till en pensionsavsättning minskar inkomsten i motsvarande grad. Det skulle innebära en dålig affär för dem med lön under cirka 39 000 eftersom inkomsten utgör grunden både för den allmänna pensionen och det man får ut från olika delar av socialförsäkringssystemen, enligt honom. Men det skulle även vara en dålig affär för dem med högre inkomster eftersom tjänstepensionen ITP2 minskar.

Unionens förhandlingschef Niklas Hjert anser att Stefan Koskinen har missförstått hela frågan.

– Han framställer det som att det skulle handla om en individuell löneväxling, och så är det ju inte. Jag tror att det bottnar i att vi har olika syn på kollektivavtalen.  Vi ser avtalen som ett stöd för individens trygghet och utveckling.

– När vi förhandlar om avtalen förhandlar vi utifrån ett kostnadsökningsutrymme utifrån vad medlemmarna prioriterar, och flera av lösningarna innebär också omfördelningar. Se exempelvis på föräldralönen som gynnar dem som precis fått barn. Tittar vi på pension så är det en form av uppskjuten lön, där det finns grupper som behöver en förstärkt pension. Koskinens argument utgår i stället ifrån att det inte ska finnas några gemensamma lösningar utan att individen ska lösa allt själv.

Anser du att Stefans Koskinens ekonomiska argument har någon tyngd?

– Nej, det handlar inte om någon löneväxling. Tittar man exempelvis på dagens tjänstepensionssystem så har anställda med ITP2 även ITPK. Min uppfattning är att medlemmarna uppskattar det. Enligt hans resonemang skulle vi väl plocka bort ITPK:n.

Niklas Hjert påpekar också att löneökningar inte heller är garanterade, liksom att premierna till deltidspensionen stoppas in i tjänstepensionssystemet som har låga avgifter.

Positionerna kring deltidspensionen tycks låsta. Från Unionens sida har man inte för avsikt att ge sig. För det är frågan om deltidspensionen alltför viktig och fördelarna alltför många, anser Unionen som bland annat pekar på att deltidspensionen ger möjligheter att orka arbeta längre.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.