Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Avmattad tillväxt i fordonsindustrin

Goda tider för tjänstesektorn – sämre för byggbolagen och fordonsindustrin. Det visar Unionens konjunkturprognos för 2019.
Publicerad 7 november 2018, kl 16:30
Colourbox och Volvo Cars
Enligt Unionens prognos går fordonsindustrin mot sämre tider 2019. Colourbox och Volvo Cars

Svensk ekonomi är stark med investeringar på rekordnivåer. Dessutom är optimismen på landets företag god och sysselsättningen växer. Det visar den konjunkturprognos för nästa år som Unionen har gjort.

Men det finns också en hel del orosmoln. Ett sådant är det minskande bostadsbyggandet. Enligt prognosen minskar byggandet med 15 procent nästa år och i sämsta fall kan det dra Sverige in i en lågkonjunktur. Anledningen är att byggsektorn är en viktig marknad för industrin.

– Om efterfrågan från omvärlden viker samtidigt som byggandet i Sverige minskar kraftigt så utsätts delar av svensk industri för en tuff situation, säger Katarina Lundahl, Unionens chefsekonom.

Även fordonsindustrin går mot sämre tider. Branschen räknar med minskad försäljning och orderingången har bromsat in rejält. För första gången på tre år tror landets Unionenklubbar att antalet anställda inte kommer att öka.

Men på Volvo AB har Stefan Nordqvist, ordförande i Unionenklubben, ännu inte märkt av någon nedgång.

– Det har länge talats om att efter uppgång kommer nedgång, men vi har inte riktigt märkt av det ännu. Orderingången ser bra ut och rapporterna vi får från företaget säger att det går bra. Det gäller även nyanställningar. Inom till exempel produktutveckling står vi inför ett stort teknikskifte och behöver nyanställa rätt många personer, säger han.

Inte heller på Volvo Personvagnar har orderingången minskat.

– Vår verksamhet går fortfarande väldigt bra. Vi ser inga tecken på en inbromsning. Vi säljer allt som vi producerar, säger Jörgen Olsson, Unionens klubbordförande.

Lastbilstillverkaren Scania har redan i år märkt av en minskad orderingång, jämfört med 2017. Trots det ser det närmaste halvåret bra ut, enligt Mari Carlquist, klubbordförande i Södertälje.

– Men vi borde ha ett bättre resultat med tanke på de investeringar vi har gjort och det läge vi har, säger hon.

De branscher det går bäst för i Sverige finns inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. De har skruvat upp sina förväntningar inför framtiden, enligt konjunkturprognosen.

Text: David Österberg, Kamilla Kvarntorp och Ola Rennstam

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."