Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

"Visst kan Saab överleva"

Om Saab blir rekonstruerat och slipper betala en stor del av underleverantörernas fordringar så kan man också överleva, tror bilindustrianalytikern Matts Carlsson.
- Om man blir ett eget bolag och kan följa den affärsplan man nu har gjort så blir Saab bärkraftigt och går med vinst, säger han.
Anita Täpp Publicerad

Matts CarlssonVad skulle en rekonstruktion att betyda?
- Rent juridiskt innebär det som händer nu att bolaget blir immunt mot de fordringar som fordringsägarna har. Och under den tid som rekonstruktionen sker kan fordringsägarna inte kräva betalt, vilket kan bli en väldigt tuff situation för många underleverantörer, säger Matts Carlsson, bilindustrianalytiker vid GMI-institutet i Göteborg.

- Saab har en betalningstid på 60 till 90 dagar och därför kan underleverantörerna nu ha upparbetade kostnader för januari och februari och i värsta fall också för december, och då är det så klart riktigt besvärligt. Men ännu intressantare, om man kan uttrycka det så, är att Saab nu hamnar i en mycket knepig situation, i och med att de underleverantörer som nu inte fått betalt också kan börja fundera över om de inte heller kommer att få betalt för det de levererar på måndag.

Kommer rekonstruktionen leda till att Saab överlever?
- Det är en väldigt svår fråga. Men sett från General Motors perspektiv så är det ett intressant taktiskt grepp, att man låter leverantörerna ta en del av problematiken. Men jag har pratat med fyra underleverantörer i dag och märkte då att det finns förståelse, att det finns ett intresse för att tillmötesgå Saab. Att man eventuellt kan leva med att inte få betalt för de fordringar man har, även om det här naturligtvis är en känslig fråga i dagsläget.

- Jag vet inte hur stora fordringar underleverantörerna har, men det bör handla om miljarder kronor. I sådana här fall brukar en nedskrivning av fordringarna ske med mellan 60 och 80 procent, vilket skulle kunna motsvara de uppemot fem miljarder som Saab behöver och vilket skulle innebära att företaget plötsligt är i en anständig situation. När det gäller Maud Olofsson kan det här möjligtvis vara något hon räknat med och som ingår i ett taktiskt spel från regeringens sida, att man vill se att man hjälps åt.

Skulle det här alltså kunna innebära att Saab överlever krisen?
  - Jag tror att om nu Saab blir ett eget bolag och kan följa den affärsplan man gjort så kan Saab bli bärkraftigt och gå med vinst. Den innebär ju att man tar hem all produktion, från Rüsselheim och Österrike, och kan då bygga en kapacitet som gör att det bär sig. En faktor är att det är betydligt dyrare att producera Saab i Rüsselsheim. (Enligt uppgift till Kollega är det 65 procent dyrare än i Sverige)

- Jag tror också man kommer att ge sig på en del komponenter enligt affärsplanen. Som att man tänker köpa motorer på licens, exempelvis från General Motors. Jag tror också att man som eget bolag kommer ifrån de centrala inköpsavtalen. Då kan man pressa kostnaderna, vilket kommer att betyda mycket. Liksom att man kan ta hand om distributionssidan, med återförsäljare och hanteringen av den biten.

- Sen handlar det också om hanteringen av modeller. Saab lider ju av att ha världens smalaste och äldsta modellprogram. För att attrahera fler bilköpare och bli lönsamt så måste man ha fler modeller och förnya sig snabbare än tidigare. Det här har man inte skött bra från GM:s sida, även om man nu är inne på rätt väg och Saab positioneras rätt och har flera produkter som är färdiga för produktion.

Vilken ägare ska Saab helst ha?
- Jag tror att en kinesiskt ägare skulle vara det bästa. Det finns fem, sex kinesiska bilproducenter som är intresserade. Däribland the big three, som de kallas, alltså SAIC, DFM och FAW.

- Alla är på g att bli internationella men saknar managementkapacitet, liksom internationell fordonskapacitet och vill gärna få den kompetensen. Sedan har man ju också en stark inhemsk marknad som är en bra grund för satsningar framöver. Där det går en bil på 100 personer finns naturligtvis en fantastisk potential.

Men kommer verkligen GM att sälja Saab om det börjar gå med vinst?
- Nu måste man ju visa handlingskraft gentemot den amerikanska regeringen men jag tror inte man egentligen vill sälja Saab. Så om Saab överlever och sedan GM också kommer på fötter om ett eller ett par år så tror jag inte man kan utesluta att GM behåller Saab.

Fotnot:
Saab produceras på tre ställen i världen.
På Saab i Trollhättan produceras Saab 9-3, i tyska Rüsselsheim Saab 9-5 och i Österrike Saab 93 Cabriolet.
Kinesiska biltillverkare:
SAIC står för Shanghai Automotive Industry Corporation, DFM för Dongfeng Motor Corporation och FAW för First Automobile Works.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.