Förhandlingarna mellan Unionen och Transportgruppen strandade redan den 10 maj, utan att något konkret bud kommit. Trots oenighet i frågor kring osakliga löneskillnader, avsättningar till kompetensutveckling och delade arbetspass har inte arbetsgivarna gått med på medling.
- Det är inte så ovanligt att man från arbetsgivarsidan avstår frivillig medling. Medling bygger ju på en vilja att lösa frågan också, säger Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef.
En nyckelfråga för Unionen är den om delade arbetspass. I vintras slog Arbetsdomstolen fast i en dom att Unionens kollektivavtal inte hindrar arbetsgivare från att dela upp arbetsdagen. Det kan betyda att en person jobbar till exempel först mellan åtta och tolv på förmiddagen och sedan igen mellan klockan fyra och åtta på kvällen.
Nu vill Unionen hindra arbetsgivarna genom att i avtal slå fast att huvudprincipen ska vara sammanhållna arbetsdagar.
- Vi ser att Busslink och flera andra företag börjar skriva in i sina anställningsavtal att det kan förekomma delade arbetspass. Och det sprider sig till andra branscher, säger Niklas Hjert.
Unionen anser att delade arbetspass "omöjliggör ett bra privatliv" eftersom den anställde knyts upp under så stor del av dagen.
Arbetsgivarna har en annan syn. I ett pressmeddelande säger transportgruppens vd, Peter Jeppsson, att delade arbetspass används mycket sparsamt, och att Unionens krav skulle leda till fler deltidsanställningar.
Inte heller när det gäller att motverka ojämlika löner kan parterna komma överens.
- Det är en bransch med stora löneskillnader mellan kvinnor och män. Men vi har mött ett kompakt ointresse av att motverka detta, säger Niklas Hjert.
Om parterna inte kommer överens tidigare träder strejken i kraft den 7 juni klockan 14.
De företag som berörs är Busslink, Nobina, Tallink Silja, Viking Line och Stena Line. Ett hundratal medlemmar inom främst incheckning och trafikledning lägger då ner arbetet.