Det var förra våren som Busslink i Handen utanför Stockholm gjorde om schemat för tre av Unionens medlemmar som arbetar som driftledare. Det nya schemat innebar att driftledarna en del dagar jobbade mellan 5 och 8 på morgonen, med ett uppehåll fram till klockan 12 då de skulle jobba drygt fyra timmar till.
Enligt Unionen är det ett brott mot kollektivavtalet.
- Arbetstidsavtalet bygger på förutsättningen att tjänstemän har en sammanhängande arbetstid. Tjänstemännen inom det aktuella avtalsområdet har också alltid haft en sammanhängande arbetstid. Avtal skrivs i en positiv anda. Man skriver vad som är möjligt, inte vad som är förbjudet, säger Ullika Dalén, jurist på Unionen.
Busslink ändrade schemat efter bara några månader. I stället godkände företaget ett upplägg som driftledarna själva presenterade. Men Unionen anser ändå att Arbetsdomstolen ska avgöra om företaget brutit mot kollektivavtal och/eller anställningsavtalen för medlemmarna.
- En arbetsgivare kan inte ensidigt införa en så väsentlig förändring av anställningsförhållandet, säger Ullika Dalén.
Till stöd för sin sak har Unionen kallat vittnen som kan styrka avsikterna när avtalet tecknades, däribland HTF:s förre ordförande Holger Eriksson. Dessutom har den välkände sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt gjort ett skriftligt utlåtande om att den här typen av delade arbetspass är synnerligen olämpliga. De leder till sämre och kortare sömn, som ger sämre funktionsförmåga.
Den 4 november avkunnar Arbetsdomstolen sin dom.