Trycket på Bilprovningen är alltid hårdare under våren. Avställda sommarfordon, som motorcyklar och husvagnar, ska besiktigas och många är de ägare som väntar till sista minuten.
På Bilprovningen i Västerås innebar det att 18 anställda jobbade totalt 142 timmars övertid i maj 2007, det vill säga 7,9 timmar per person. Siffran är inte alarmerande kan tyckas. Men Unionen menar att de "särskilda skäl" som enligt kollektivavtalet ska finnas för att arbetsgivaren ska kunna beordra övertid inte kan gälla, eftersom arbetsgivaren i det här fallet väl känner till att samma situation uppstår varje vår.
- Exemplet kan framstå som futtigt i skenet av den bild man har av arbetslivet i övrigt. Men Bilprovningen är en genomreglerad arbetsplats, där följer man till punkt och pricka de avtal och regler man har, säger Martin Wästfelt, jurist på Unionen.
Arbetsdomstolen instämmer i principen att särskilda skäl ska finnas även från första övertidstimmen. I det här fallet tycker AD att arbetsgivaren också har uppfyllt det kravet. AD menar att det är svårt att veta exakt när arbetstoppen inträffar, det skulle kunna vara april likaväl som juni, och också hur stor arbetsbelastningen kommer att vara. Dessutom anser man att omfattningen på övertiden inte är så betydande.
Det här var första gången som regeln om "särskilda skäl" prövades i domstol. Det betyder inte att det är få som arbetar övertid. Snarare att övertiden är ett välkommet tillskott i kassan för många arbetstagare.
- Vi har en massa medlemmar som vill jobba övertid. I det här fallet ville klubben driva ärendet vidare, men annars är det inget större tryck i frågan, säger Martin Wästfelt.