Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Telia agerar i cyberrymden

Karin Nordlund på Teliasonera, ägnar nästan halva sin arbetstid åt att facebooka, twittra och surfa runt på bloggsidor. Det ingår i hennes arbetsuppgifter att hålla koll på sociala medier och hon anser att som företag är det korkat att strunta i de nya kanalerna.
Johanna Rovira Publicerad

Facebook står för femton procent av all datortrafik i företagsnäten enligt nätövervakningsföretaget Blue Coat. Men det handlar inte enbart om anställda som tar en välförtjänt paus i sitt arbete, utan också om att fler och fler företag har anställda som är professionella facebookare, twittrare, bloggbevakare och forumbesökare.

En av dem är Karin Nordlund, community manager på Teliasonera, som går in på Facebook och Twitter det första hon gör på morgonen för att kolla vad som skrivits om Telia sedan gårdagen. För två år sedan fick Karin i uppdrag att kartlägga vad som dryftades om företaget i cyberrymden och under tre veckor testade hon tillsammans med kollegor från kundtjänst att gå in och svara på olika bloggar och forum.

Försöket föll så väl ut att företaget valde att permanenta det. I dag finns Telia på Facebook, Twitter, Youtube och har ett eget forum och blogg på hemsidan. Ett 20-tal personer jobbar en del av sin arbetstid med de sociala medierna.

- Facebook är viktigt, många av våra kunder finns där och det är ett sätt för oss att nå ut med information, tips och tricks och svara på enklare frågor. Ett komplement till vår övriga kundtjänst, säger Karin Nordlund, som gärna facebookar och läser bloggar privat också.

- Bloggar är lite som dokusåpor - man börjar läsa och fastnar.

För fem år sedan blockerade många företag privat surfande, men enligt Blue Coat är det idag mer ovanligt att arbetsgivare förbjuder anställda att till exempel facebooka. Karin Nordlund tycker att förbud och blockering är fel väg att gå.

- Självklart ska man i första hand sköta sina arbetsuppgifter, men om företaget själv finns på Facebook bör det vara okej även för anställda att finnas där, annars blir det dubbeltydigt. Snarare än att spärra sociala medier, borde det finnas tydliga riktlinjer för vad medarbetarna får och inte får göra, säger Karin, som många gånger fått tips från andra anställda, vars jobb det inte är att bevaka Facebook, om vad som diskuteras. 

- Facebook kommer att hålla sin position några år till, men ett företag får inte sitta still i båten utan måste följa utvecklingen. Det startas hela tiden nya tjänster - ett facebookliknande socialt nätverk, Diaspora öppnade i september och vi håller ett öga på det, men än har det inte fått något jätteuppsving i Sverige.

En annan grej som Karin Nordlund tror företagen kommer att haka på, är lokaliseringstjänster.

- H&M använder sig redan av det. När man besöker en H&M-butik och checkar in via sin mobil får man ett erbjudande. I USA kan man få erbjudande om man så väljer, genom att bara gå förbi en butik, säger Karin Nordlund.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.