Facebook står för femton procent av all datortrafik i företagsnäten enligt nätövervakningsföretaget Blue Coat. Men det handlar inte enbart om anställda som tar en välförtjänt paus i sitt arbete, utan också om att fler och fler företag har anställda som är professionella facebookare, twittrare, bloggbevakare och forumbesökare.
En av dem är Karin Nordlund, community manager på Teliasonera, som går in på Facebook och Twitter det första hon gör på morgonen för att kolla vad som skrivits om Telia sedan gårdagen. För två år sedan fick Karin i uppdrag att kartlägga vad som dryftades om företaget i cyberrymden och under tre veckor testade hon tillsammans med kollegor från kundtjänst att gå in och svara på olika bloggar och forum.
Försöket föll så väl ut att företaget valde att permanenta det. I dag finns Telia på Facebook, Twitter, Youtube och har ett eget forum och blogg på hemsidan. Ett 20-tal personer jobbar en del av sin arbetstid med de sociala medierna.
- Facebook är viktigt, många av våra kunder finns där och det är ett sätt för oss att nå ut med information, tips och tricks och svara på enklare frågor. Ett komplement till vår övriga kundtjänst, säger Karin Nordlund, som gärna facebookar och läser bloggar privat också.
- Bloggar är lite som dokusåpor - man börjar läsa och fastnar.
För fem år sedan blockerade många företag privat surfande, men enligt Blue Coat är det idag mer ovanligt att arbetsgivare förbjuder anställda att till exempel facebooka. Karin Nordlund tycker att förbud och blockering är fel väg att gå.
- Självklart ska man i första hand sköta sina arbetsuppgifter, men om företaget själv finns på Facebook bör det vara okej även för anställda att finnas där, annars blir det dubbeltydigt. Snarare än att spärra sociala medier, borde det finnas tydliga riktlinjer för vad medarbetarna får och inte får göra, säger Karin, som många gånger fått tips från andra anställda, vars jobb det inte är att bevaka Facebook, om vad som diskuteras.
- Facebook kommer att hålla sin position några år till, men ett företag får inte sitta still i båten utan måste följa utvecklingen. Det startas hela tiden nya tjänster - ett facebookliknande socialt nätverk, Diaspora öppnade i september och vi håller ett öga på det, men än har det inte fått något jätteuppsving i Sverige.
En annan grej som Karin Nordlund tror företagen kommer att haka på, är lokaliseringstjänster.
- H&M använder sig redan av det. När man besöker en H&M-butik och checkar in via sin mobil får man ett erbjudande. I USA kan man få erbjudande om man så väljer, genom att bara gå förbi en butik, säger Karin Nordlund.