Michael Dorsch, outplacementkonsult, har hjälpt många uppsagda chefer till nytt jobb.
En av dem var duktig och uppskattad och stannade i 20 år på samma jobb - tills en dag en ny chef sa upp henne.
Sensmoral: jobba på bara, så blir du förr eller senare överflödig.
- Vi människor stoppar ofta huvudet i sanden när det gäller så här känsliga saker, säger Michael Dorsch på företaget Andersson & Dorsch Outplacement.
Det går dåligt på jobbet - men din inre monolog har kanske inte ens hunnit förbi "det känns inte så bra just nu". Men det är inte så konstigt. Perspektivet att förlora sin position, sin status och sina arbetskamrater, och - hu! - börja fylla i jobbansökningar, det kan vara alldeles för tungt att ta in i brådrasket, anser Dorsch.
Samtidigt är kommunikationen med omgivningen oftast urusel. Dina kollegor säger ingenting - till dig, alltså, till din närmaste chef säger de säkert en hel del - och har du en dålig chef får du ingen feedback därifrån heller.
Då är det är bra att ta hjälp av en coach, konsult eller kanske terapeut, för att definiera problemet.
Det bästa scenariot är att du och organisationen vuxit ifrån varandra.
- Du kanske känner dig illa till mods för att du inte kommer någon vart i organisationen längre. Och det är bra att veta, säger Michael Dorsch.
Det värsta scenariot är att du inte gör ett bra jobb.
- Om man känner sig som en rund tapp i ett fyrkantigt hål så kanske man inte tror på företagets uppgift. Och det märks alltid förr eller senare, säger Unionens karriärcoach Nina Karlsdotter.
Det bästa vore förstås om all kritik var explicit, konstruktiv, och uppriktig, så att alla alltid visste var de stod. Men så funkar det inte.
- Vi har en tyst kultur i Sverige. Negativ feedback, om den finns, hamnar ofta på en låg nivå. Det reduceras till praktiska saker, eller kanske till kritik på personnivå, säger hon.
- I värsta fall vänder man den dåliga känslan mot sig själv i form av självkritik eller självförakt. En inre process som kan vara svår att komma ur sedan.
Går det riktigt illa står du både handfallen och med uselt självförtroende när uppsägningen faktiskt kommer.
Fakta
Fånga upp signalerna -
innan jobbet glider dig ur händerna
- Sluta stoppa huvudet i sanden:
Skriv ner dina tankar. Lita på din magkänsla: Känns något fel så är det nog fel också. - lAnvänd utvärderingsamtalen:
Be om feedback. Nej, medarbetarna kanske inte vågar tala helt öppet, men samla ihop synpunkter från många och du kommer att se mönster. Och lägg märke till vad folk INTE säger. - Lyssna på ditt eget gnäll:
Klagar du mer än vanligt? För dagbok. Eller titta genom dina privata mail. Eller be kompisarna/partnern säga vad de tycker. - Ge akt på konkreta tecken:
Undanhålls du information? Får du sällan positiv feedback? Förlorar du arbetsuppgifter? Ofta finns varningstecknen rakt framför ögonen. - Gå till en coach:
Där kan du verbalisera det som tumlar omkring i huvudet. Sluta älta och försök se jobbet utifrån. - Fundera på vad som ska hända sen:
Bara tankeexperimentet att du ska sluta ger upphov till många relevanta frågor. Hur lång tid har du på dig att söka nytt jobb? Vem måste du ringa?