Guldnappen har delats ut av HTF sedan 2003 för att uppmärksamma arbetsplatser som ger de anställda bra möjligheter att kombinera arbetsliv med föräldraskap. Normalt brukade HTF få in ett tiotal nomineringar, framför allt genom regionkontoren.
Årets guldnapp blev dock nesligen kvar i Unionens ägo eftersom ingen av de nominerade arbetsplatserna ansågs värdig nappen, som faktiskt inte är av guld utan av guldfärgat glas
- Mari-Ann Krantz sade då att vi ska spänna bågen inför nästa år och det har vi gjort, säger Shadé Jalali, Unionens projektledare för Guldnappen.
- Vi går ut med en stor webb-kampanj och annonserar bland annat på föräldrasajter. Vårt mål är att vi ska få in minst 100 nomineringar men jag tror det blir många fler för vi har aldrig gått ut så här brett tidigare.
Förutom webbkampanjen ska förbundet också göra en intervjuundersökning bland chefer i åldern 20-44 år, för att kolla hur de agerar, tycker och tänker om föräldraledighet. Tidigare har en undersökning bland anställda i samma åldersgrupp gjorts.
- I den förra undersökningen framkom till exempel att många upplevde att arbetsplatsen inte uppmuntrar till föräldraskapet trots att man grattade till graviditeten. Det ska bli intressant att se hur chefer gör med föräldraledighet och se om, och hur, chefernas eget agerande påverkar arbetsplatsen.
Resultatet från chefsundersökningen kommer att presenteras i samband med att Guldnappen delas ut i mars nästa år. Då kommer också för första gången en brons- och en silvernapp att delas ut till arbetsplatser som nått långt, men inte riktigt ända fram.
- Alla nomineringar gäller Guldnappen, men det kan finnas kandidater som behöver komplettera något för att komma igen och vinna guld året därpå, säger Shadé Jalali.