Our first members are getting it on a regular basis, står det intill den förföriskt leende och barbröstade piccolon, som dessutom sitter uppkrupen på en säng. Man behöver inte vara särskilt ekivokt lagd för att få vissa associationer. Enligt tidningen Hotellrevyn ska det också finnas en liknande bild med en lättklädd städerska som kommer med samma förslag.
Både det norska och det svenska hotell- och restaurangfacket har reagerat på kampanjen, som First Hotels ledning anser är humoristisk, enligt Hotellrevyn. Ingen av Unionens medlemmar har dock hört av sig.
- Att vi inte har hört ifrån några medlemmar kan bero på att våra hotellmedlemmar inte är lika utsatta som Hotell- och restaurangfackets, säger Jan Jangsäter, chef på en av Unionens förhandlingssektioner.
- Men man kan verkligen fundera över vad det är för stamgäster de har på First Hotel. Valet av reklamtema verkar vara ovanligt illa valt.
- Jag tycker det är bedrövligt, säger Johnny Håkansson, ombudsman och tidigare ansvarig för Hotell- och restaurangavtalen.
- Med tanke på att man vet att hotellens yrkesgrupper, framför allt städerskorna, utsätts för en hel del skamliga förslag och har det jobbigt med gäster som inte kan bete sig, är det illa att spä på ytterligare med sådana här antydningar. Jag tycker de borde dra tillbaka kampanjen.
Ursprungligen var det tänkt att de anställda också skulle bära knappar med texten Sleep with us, men den delen av kampanjen togs bort tidigt, enligt Hotellrevyn. Kampanjen är anmäld till Reklamombudsmannen.