För arbetarna är det sagt att man jobbar fem dagar i veckan hela april månad. Om man därefter återgår till fyradagarsvecka eller inte är osagt. För tjänstemännen är det dock helt slut på arbetstidsförkortningen.
- Visst är det skönt att vara ledig på fredagar, men det är av fel orsak, säger Håkan Thurfjell, Unionenklubbens ordförande.
Orderingången i Sverige har ökat något, fem till tio procent. Men framför allt är det efterfrågan i Sydamerika som ligger bakom att man nu ska jobba mer. Verksamheten där behöver hjälp.
- Ja, där jobbar de sexdagarsvecka och två timmars övertid varje dag har jag hört. Det är de som betalar våra löner nu. Det är inte vi, säger Håkan Thurfjell.
Det faktum att reservdelsförsäljningen nu ökar tyder, enligt Thurfjell, på att läget för fordonsindustrin kommer att förbättras.
- Det var ju precis stendött innan. Nu rustar åkarna sin fordonspark.
Den uppskjutna lönerevisionen som var en del av det krisavtal som tecknades på Scania är nu klar. I dagarna kommer cheferna att ha lönesamtal med sina medarbetare. För Unionens medlemmar hamnade löneökningarna i snitt på 2,91 procent. De drygt 130 akademiker som är med i klubben får i snitt 3,56 procent.
Håkan Thurjell är också med i Unionens förhandlingsdelegation inom teknikavtalet. Han menar att det finns ett löneutrymme långt över det som hittills talats om i avtalsrörelsen.
- Det finns pengar i våra företag. Det finns till direktörer och aktieägare, då ska det fan finnas pengar till oss också.
De 0,7 procent på ett år som de opartiska ordförandena föreslog i sin hemställan i helgen kallar Thurfjell "larvigt".
- Jag utgår ifrån att vi lyckas teckna ett avtal före till exempel handeln. Men då måste vi upp på helt andra nivåer. Nu förbereder sig Unionens konfliktgeneraler och konfliktkommittéer. Det blir ännu dyrare för arbetsgivarna.