I och med Volkswagens köp av Investors aktiepost i Scania ökar ägarkoncentrationen i bolaget. Genom köpet ökar VW sitt ägande i lastvagnstillverkaren till 68,6 procent av rösterna och 37,7 procent av kapitalet.
Volkswagen har för avsikt att behålla såväl huvudkontor som kompetenscenter i Södertälje. Den tyska fordonstillverkaren säger sig inte heller vilja göra några förändringar i Scania som kommer att påverka de anställda i bolaget negativt.
I media har det dock förekommit spekulationer kring att Volkswagen planerar att slå samman MAN och Scanias lastbilsverksamhet i ett nytt bolag som även skulle rymma Volkswagens lastbilsrörelse. Men detta är inget som Unionenklubben hört talas om.
- Vi kommer att ha kvar vårt varumärke och huvudkontor i Sverige och få leva vårt eget liv så vi känner ingen omedelbar oro. Men det kommer att finnas samordningsvinster att göra i form av en del gemensamma projekt och när nya modeller ska tas fram, säger Håkan Thurfjell.
Affären kom inte som någon överraskning för facken.
- Det var väntat att något skulle hända, Volkswagen har köpt upp aktier under flera års tid. Vi föredrar Volkswagen som ägare framför MAN. Börsnoterar man företag blir det så här, det är bara gilla läget. Men vi har inte glömt att Investor ville sälja oss till Volvo för åtta år sedan, det här är bättre lösning än Volvo, säger Håkan Thurfjell.
IF Metalls Verkstadsklubb på Scania i Södertälje är inte heller orolig inför de nya ägarförhållandena.
- Vi har erfarenhet av Volkswagen som en bra, långsiktig industriell ägare. Det viktiga för oss är att Scania får fortsätta som ett självständigt bolag, med egen teknisk utveckling och eget huvudkontor, säger ordförande Johan Järvklo.