I Sverige växer nya branscher inom tjänstesektorn fram i rekordfart. I de branscher som växer som mest, såsom reklam, information och marknad, har fackförbunden haft svårt att teckna kollektivavtal. Därtill har man låg facklig anslutningsgrad.
Jonas Milton, vd på arbetsgivarorganisationen Almega tror att det beror på att avtalen är anpassade till en gammal arbetsmarknad och att dagens arbetsgivare inte attraheras av samma argument som förr.
Unionens förhandlingschef Niklas Hjert är av en annan åsikt.
- Jag tycker att den modell vi använder i dag är flexibel och anpassad både för gamla och nya branscher. Vi använder inte andra argument för IT-branschen än för läkemedelsbranschen. Alla arbetsplatser tjänar på att ha ett kollektivavtal.
Nils Karlsson och Henrik Lindberg från forskningsinstitutet Ratio, har skrivit en rapport om den svenska modellen och dess roll på framtidens arbetsmarknad. De konstaterar att fackförbunden har en del att lära.
- Dagens kollektivavtal är av den karaktären att de ska fungera överallt, i alla branscher men det gör de inte. Alla företag är inte betjänta av samma regler. Ett litet företag med tio anställda har till exempelvis svårt att förstå varför en förhandlare ska bestämma vilken löneökning de ska ha, säger Nils Karlsson.
Niklas Hjert håller med men anser att det finns utrymme att anpassa avtalen efter behov.
- Vi kan se lokala lösningar i många fall. De små företagen måste vi dock jobba med. Det behövs en ständig utveckling för att hänga med arbetsmarknaden.