Katalin Paldeak kommer med raska steg och möter mig på ultramoderna Hotel Sign i Stockholm. Hon utstrålar energi men är inte stressad, trots att hon snart ska hålla ett viktigt föredrag för ett 30-tal chefer. Norskägada Clarion Hotels ska låta alla anställda gå igenom en serviceutbildning, som avslutas med att de får ett rockmärke med texten "Clarion loves you".
- Det är ju inte blygsamt, så nu gäller det att cheferna kan stötta alla medarbetare och förklara på vilket sätt vi ska älska våra gäster. Och så måste vi som är chefer leva som vi lär!
Alla hotellkedjor i Skandinavien är bra på att leverera ett rum med en bra säng, en fungerande teve och en ren dusch. Så vad gör att Clarion kan sticka ut?
- Det gäller att ha personal som ger bästa servicen, och då menar jag inte på ett amerikanskt, klyschigt sätt. Nyckeln heter passion. Det gäller att hitta människor som har passion.
- Det handlar sen också om att cheferna uppmärksammar och tar samtalen med de medarbetare som inte riktigt har den rätta passionen. Det kan bli mycket jobbiga samtal, men det gäller att som chef våga kliva ur sin komfortzon och vara tuff ibland.
Utvecklingsdialog sker minst två gånger per år, helst varje kvartal, och det ska verkligen vara en dialog.
- Är det en person som tappat gnistan eller inte riktigt trivs med att möta gäster varje dag så måste vi agera. Det handlar inte om att avveckla utan om att utveckla. Ofta går det att hitta andra arbetsuppgifter. Men ibland kommer man fram till att man kanske inte passar på Clarion.
Vad händer då, slutar folk och börjar på hotell där kraven inte är lika höga?
- Så kan det vara. Här måste man ha en passion. Alla behöver inte vara sprudlande, men alla måste vara sociala. Det går inte att vara introvert här.
De som jobbar i receptionen och hela tiden möter gäster behöver inte ha jättestora leenden. Det fungerar också om man är en lugn, men ändå engagerad person.
- Viktigt är att ha en blandning, så att det inte är fem Glada Lisa i receptionen. Vi vill ha fram personligheter och när vi rekryterar söker vi inte till exempel receptionister som har ett långt CV, utan människor som brinner.
Därför har Clarion auditions. Den arbetssökande får presentera sig under två minuter för en jury med 3-4 personer, inklusive HR-chefen, som kallas "passion-ansvarig". Sen kan det - beroende på vilken sorts jobb det gäller - bli övningar med stressmoment, som att möta en missnöjd hotellgäst. Då är beteendevetare med. Först därefter blir det intervjuer då man tittar på CV.
Auditions har kritiserats från fackligt håll, men Katalin är väldigt nöjd och säger att hon genom att inte sitta i timslånga intervjuer undviker att "wasta tid". Hon sticker inte under stol med att idén kommer från tv-tävlingen Idol, som de första åren var starkt ifrågasatt.
- I Idol är det fantastiska talanger som kommit fram, som annars inte skulle upptäckts. Så kan det vara här också, vi har en tjej på hotellet som hade sökt 200 jobb men aldrig blivit kallad på intervju. Det kan bero på vad man har för ursprung eller efternamn.
Katalins Paldeaks efternamn har hon fått från pappan som invandrade från Ungern och blev tjänsteman på Volvo i Göteborg. Mamman var hemmafru tills Katalin var 15 och blev sen lärarassistent. Föräldrarna var således inga karriärister och styrde aldrig sina barn utan "backade upp, hejade på och stöttade". Katalin är mellanbarn och upplevde att hon fick vara lite tuff för att hantera syskonen, som kunde gadda ihop sig. Men hon kan inte riktigt säga varifrån hon fått sin drivkraft till att bli hög chef.
- Jag har nog alltid haft en vilja att komma framåt. Jag har en personlighet där jag hela tiden vill flytta fram mina positioner. Hos mig har det nog alltid funnits en envishet och mycket energi.
Överskottsenergin och tävlingsinstinkten fick hon utlopp för inom individuell idrott. En smart coach förmådde henne att elva år gammal börja satsa stenhårt på simning. Till slut tränade hon åtta gånger i veckan. Det fanns inte utrymme för mycket annat i skolflickans vardag.
- Det blev för mycket. Nu simmar jag nästan aldrig och jag vill att mina barn (sex och åtta) ska få ha kul med sitt idrottande, det får inte bli för allvarligt.
Katalin var elitsimmare men kände vid 18 års ålder att hon inte kunde nå världstoppen och slutade tvärt. Trött på den inrutade tillvaron med träningsscheman och skolprov gav hon sig direkt efter gymnasiet ut och reste i tre år. Hon kallar dem för sina "rebellår". Hon försörjde sig bland annat genom att jobba på restaurang i Aspen, Colorado. Hon upplevde att det var "kul att leverera till gäster". Karriären hade därmed fått sin inriktning. Hon började läsa på Handelshögskolan i Göteborg med inriktning på hotell och restaurang. Examensarbetet gjorde hon för Christer Consafe-Eriksson, som då dragit igång Good Morning Hotels. Hon erbjöds att som 25-årig nybakad civilekonom få chefa över det nya hotellet vid Arlanda. Hon gick inför det med liv och lust, "jobbade 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året".
Innan hon hann fylla 30 blev hon hotellchef på anrika Diplomat på Strandvägen. Men knappt hade hon hunnit installera sig förrän en head-hunter ringde. Ville hon möjligtvis bli hotellchef för Grand Hôtel? Det tackar man ju inte nej till, och full av idéer om utveckling började hon anställa personer som hade glöd och glimten i ögat. Idéer som hon uppenbarligen fört med sig till Clarion, även om hon ödmjukt säger att de kommer från ledningsgruppen.
- Allt ansvar ligger på ledningen. Viktigt är att vi chefer kan locka fram passionen hos alla anställda. Om man ska få en medarbetare att känna att hon gör skillnad så måste hon känna sig sedd och stöttad av sin chef.