1996 tecknades ett nytt kollektivavtal mellan HTF och flygbolaget, som då hette Premiair.
Enligt en regel i avtalet hade de kabinanställda rätt till minst fyra fridagar, som skulle läggas ut två och två tillsammans, under en 14-dagars period. Enligt avtalstexten skulle de två första fridagarna senast läggas ut efter sex dygn/sju dagars tjänstgöring. Så skedde också under drygt nio år därefter.
Men sommaren 2005 ansåg My Travel att man enligt kollektivavtalet kunde schemalägga och kommendera kabinpersonalen att vara i tjänst i upp till tio dygn i sträck inom 14-dagarsperioden.
HTF hävdade att det bröt mot arbetsskyldigheten enligt kollektivavtalet och inledde förhandlingar med arbetsgivaren.
Sedan dessa avslutats i oenighet stämde HTF arbetsgivaren för avtalsbrott inför Arbetsdomstolen, AD, sommaren 2006.
När flygbolaget ändå fortsatte att beordra kabinpersonalen att vara i tjänst mer än sex dygn/sju dagar beslöt facket lägga tolkningsföreträde i oktober samma år. Därmed kunde bolaget inte längre gå emot fackets tolkning av avtalstexten och beordra en längre tjänstgöring mellan fridagarna.
My Travel svarade genom att med Flygarbetsgivarnas hjälp stämma HTF för avtalsbrott inför AD och kräva skadestånd.
Arbetsgivaren försökte också häva fackets tolkningsföreträde genom att begära att AD skulle ta ett interimistiskt (tillfälligt) beslut om det.
Men i december 2006 gav AD facket rätt.
Varpå HTF åter stämde My Travel för avtalsbrott. Nu för den tid då flygbolaget kommenderat kabinpersonalen att jobba längre pass sedan HTF stämt arbetsgivaren sommaren 2006 och fram till tolkningsföreträdet las i oktober samma år.
I en deldom har Arbetsdomstolen nu beslutat att HTF hade rätt i sin tolkning av arbetsskyldighetens omfattning enligt kollektivavtalet.
Nu återstår skadeståndsfrågan.
- Vi kräver ett allmänt skadestånd på 300 000 kronor av bolaget för båda gångerna vi stämt plus ersättning till varje person som är berörd, säger arbetsrättsjuristen Bo Ericson, på LO-TCO Rättsskydd som företrätt HTF i AD.
- Tanken med det som sagts i kollektivavtalet är att kabinpersonalen ska ha ett normalt veckoschema. Och då också kunna vara lediga hemma regelbundet för att kunna ha ett normalt socialt liv som vi andra som inte jobbar i luften har.