Att ha kundkontakter i sitt jobb är både på gott och ont, visar en enkätundersökning som är gjord av två arbetslivsforskare vid Karlstads universitet. Å ena sidan ger mötet med kunderna arbetsglädje, uppgav 98 procent av de 500 tillfrågade. Å andra sidan känner nästan lika många stora krav på sig att alltid vara lika leende och tillmötesgående, hur de än mår.
- Poängen med våra studier är att det visar att folk i tjänstesektorn upplever arbetet tudelat, säger Lars Ivarsson, filosofie doktor i arbetsvetenskap, som tillsammans med kollegan Patrik Larsson, gjort undersökningen.
- Att nio av tio uppger att de döljer sina riktiga känslor, är i sig inte så kontroversiellt - det är något vi alla gör dagligen, till exempel om en kollega har ful frisyr. Men det finns forskning som visar att jobb där man måste förställa sig leder till att man så småningom förlorar sitt riktiga jag och har svårt att avgöra vilka känslor som är äkta.
Anpassningskrav kan leda till social utmattning och så många som 40 procent av de tillfrågade i undersökningen uppgav att de drar sig undan sociala kontakter på fritiden på grund av sitt arbete.
På vilka sätt förställer man sig då? En fjärdedel av de anställda uppgav att det händer att de flirtar med kunder. 90 procent att de kopplar på charmen och hela 98 procent att de använder humor i mötet med kunder. Fast det kan röra sig om rent önsketänkande, medger Lars Ivarsson.
- Det finns tveksamheter om vad charm egentligen är. Tydligt är dock att både charm och humor är positivt laddade egenskaper folk gärna tillskriver sig, medan flirt är mer negativt. Våra djupintervjuer visar att ett uttryck för humor är att driva lite med kunderna, särskilt stamkunderna uppskattar att man retas med dem, säger Lars Ivarsson.