- Vi har alltid känt hopp och det känns bra att förhandlingarna ändå fortgår enligt vad vi förstått. Men det är fruktansvärt hur det här hanteras, att man kör med någon slags offentlig förhandling, samtidigt som man försöker krama det sista ur budgivarna.
Under processens gång har Anette Hellgren, liksom många andra, börjat ifrågasätta om GM verkligen menar allvar med att sälja Saab.
I fredags gav GM besked om att man inleder en avveckling av bolaget. Samtidigt har den amerikanska biljätten förklarat att man ännu håller dörren öppen för en försäljning.
Anette Hellgren misstänker nu att GM kan ha en hemlig plan, i vilket ingår att lägga ned Saab, för att dra ned på verksamheten i Europa.
Att man ändå uppger att man vill sälja Saab tror hon kan bero på att GM behöver ge sken av att ha försökt sälja men misslyckats. Det för att inte bli stämda av de amerikanska återförsäljarna av Saab, vilket man enligt ett rykte riskerar att bli om man likviderar företaget.
Enligt ett annat rykte beslöt GM att stoppa försäljningen av Saab redan i början av november då man bestämt sig för att behålla Opel. Det därför att man inte vill att Opel ska behöva konkurrera med ett Saab som ägs av någon annan.
Att det skulle ligga någon sanning i det ryktet kan Anette Hellgren inte bevisa. Men hon konstaterar att det bara gick några veckor efter GM:s beslut att behålla Opel innan affären med Koenigsegg sprack, enligt uppgift bland annat till följd av en alltför långdragen försäljningsprocess.
- Från början trodde vi att om man behöll Opel så skulle det vara enklare i våra diskussioner, men sedan förstod vi av attityden i företaget att det inte var bra för vår del.
- Men om det inte blir någon affär kommer vi säkert att kunna nysta upp ett och annat.
Enligt uppgifter i media ska fem intressenter ha lämnat bud på Saab. Bland dem den holländska sportbilstillverkaren Spyker och investmentbolaget Genii som har kopplingar till formel 1.
Men häromdagen meddelade GM-chefen att de bud man fått inte var tillräckligt bra. Han avslöjade då också att priset för Saab är 450 miljoner dollar, eller 3,15 miljarder svenska kronor. Till det kommer att man måste ha ytterligare en stor summa pengar för att utveckla ny teknik och nya modeller, satsa på marknadsföring och så vidare.
- GM tar udden av de bud som finns. Men eftersom vi har insyn i flera av buden så vet vi att det åtminstone finns två starka budgivare, säger Anette Hellgren.
- Både Genii och Spyker är oerhört starka kandidater kapitalmässigt och vi är helt övertygade om att de har de pengar som behövs också för att uppfylla kraven på att vara en bra långsiktig köpare. Men nu har man ju i alla fall satt en prislapp på Saab och förhandlingar ska fortgå, vilket känns bra.
I måndags morse, när produktionen åter drog i gång på Saab i Trollhättan, fick Bolagsverket i Sundsvall ta emot GM:s likvidationshandlingar för bedömning.
Och i går eftermiddags kom besked om att Bolagsverket utsett två likvidatorer. Därmed blir Saabs vd Jan-Åke Jonsson och styrelse fråntagna ledningen över företaget. Vilket också betyder att facket inte längre kommer att få vetskap om vad som händer och ha något inflytande, påpekar Anette Hellgren.