Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

Arbetstiderna och tempot knäckte Maria

Med över tio timmars övertid per vecka sa kroppen till slut ifrån. I dag har Maria Ergül startat eget och har en annan inställning till både arbetstid och vad hon mår bra av på jobbet.
Lina Björk Publicerad 1 november 2018, kl 10:54
Per Groth
Maria såg till slut som enda utväg att säga upp sig – ett beslut hon inte ångrar. Per Groth

Om du skadar ett ledband under en fotbollsmatch kan du ofta springa tills slutsignalen ljuder. Men så fort du sätter dig ned och slappnar av kommer smärtan och svullnaden.

Så beskriver Maria Ergül vad som hände henne sommaren 2016 när hon slutligen sa upp sig för att få vila från krav, möten och måsten.

Maria Ergül älskade sitt jobb som HR-partner för en global affärsenhet på Bombardier. Hon jobbade tidiga morgnar och sena kvällar. Med ansvar för 400 medarbetare med över 70 chefer placerade i olika länder krävdes det flexibilitet och tillgänglighet. Många veckor var det över tio timmars övertid. Ingen av de övriga chefskollegorna reagerade, eftersom de arbetade lika mycket.

Utmattning är symptom på bristande ledarskap

– Så här i efterhand har jag insett att de första varningstecknen kom tidigt. Jag jobbade konstant, satt i ledningsgrupper och hade dessutom andra uppdrag utanför arbetstid. Jag hade roligt och tyckte om mitt jobb, men hade aldrig tid för återhämtning. Eftersom jag är en väldigt högpresterande person ville jag alltid leverera på en nivå högre än vad som förväntades av mig, något annat fanns inte i min värld, säger hon.

Men trots varningssignalerna fortsatte Maria i samma rasande tempo. När ett varsel drabbade arbetsplatsen skulle Maria Ergül utöver sina ordinarie arbetsuppgifter vara med och verkställa det. Hon la ner stor möda på att de anställda skulle få information och må bra under den svåra tiden. Men när varslet var avklarat var hennes egen energi som bortblåst.

– Jag började fundera på vilket slags liv jag ville leva och valde till slut att säga upp mig. I det läget var jag så trött att det enda jag tänkte på var att jag ville bli fri.

Efter uppsägningen blev Maria trött. Förkylningar avlöste varandra och hon ville bara vila. Hon sjukskrev sig aldrig, utan sov och tog långa promenader för att vila och få tillbaka energi. Den jobbrelaterade stressen var uppbyggd under många år och tog också lång tid att komma över.

– För mig är utmattning ett symptom på bristfälligt ledarskap. Kliver man in som ledare säger man samtidigt att man är villig att ta ansvar för andra individer och deras arbetsmiljö. I dag följs cheferna framför allt upp vad gäller lönsamhet. Man mäter inte mjuka värden som medarbetarnas utveckling, engagemang och hälsa. Där har företagsledningarna en läxa att lära.

– Hela min inställning till jobb har ändrats. Tidigare kunde jag kliva in och ta över arbetsuppgifter som mina kollegor inte klarade eller hann med. I dag skulle jag ta upp problemet med medarbetaren eller chefen. Jag identifierade mig med mina prestationer. Att jobba hårt är okej, men att göra andras jobb är ett bekymmer.

I dag driver Maria eget företag där hon hyr ut sina tjänster som HR-konsult och stormtrivs med det.

– En del kanske är förvånade över att jag som tidigare utmattad väljer att starta eget företag, men för mig var det mitt enda alternativ. Jag behövde friheten att planera mitt arbete själv för att hålla mig hållbar!

Läs mer: Övertid motsvarande 16 400 helstidstjänster

Läs mer: Arbetsgivarens ansvar om du jobbar för mycket

Läs mer: Här ska alla jobba lagom

Läs mer: "Företag är underbemannade"

VÄGRA VÄGGEN

Den ideella föreningen startades av Maria Ergül och arbetar för att motverka utmattning. Man fokuserar framför allt på att sprida kunskap och information om stress och dess effekter, och utbildar företag, skolor och organisationer i att arbeta förebyggande.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetstid

Så lyckas ni med fyradagarsvecka

Det går utmärkt att korta arbetstiden – men det gäller att förbereda sig noggrant. Med effektiva möten och smarta arbetssätt har Altitude Meetings minskat både arbetsveckan och stressen.
David Österberg Publicerad 30 maj 2024, kl 06:05
Arbetstidsförkortning utan produktionsbortfall. På bilden personer med flexibel arbetstid på kontor.
Fyradagarsvecka - hur lyckas man med det? Effektiva möten och smarta arbetssätt är några av nycklarna till att klara av kortare arbetstid utan produktivitetsförluster. Foto: Colourbox.
Yasemin Arhan Modéer
Yasemin Arhan Modéer

Yasemin Arhan Modéer grundade sitt mötesföretag för nio år sedan. Redan då fanns tanken på kortare arbetstid. Förra året läste hon om de internationella försök som gjorts med fyradagarsvecka. Ungefär samtidigt träffade hon Anna-Carin Alderin, Sveriges representant för organisationen 4 Day Week Global.

– Då kände jag: ”It’s a sign!” Till en början var mina medarbetare skeptiska, men vi löste det tillsammans – och det är avgörande. Ska man korta arbetstiden måste man göra det genom att kollektivt komma fram till hur man ska göra det. Alla blev snabbt engagerade. Det finns ju en tydlig morot här: om vi kan få det att fungera blir det mer ledig tid för återhämtning.

Forskningsstudie om fyradagarsvecka

Just nu testar Altitude Meetings 32-timmarsvecka varannan vecka. Från augusti ingår de i en forskningsstudie om fyradagarsvecka och då ska arbetstiden förmodligen ner ytterligare.

– Om medarbetarna får mer tid till återhämtning och blir mindre stressade kan jag garantera att de blir gladare och kreativare och kan leverera på en högre nivå. Chefens uppgift är inte att peta i timmar utan att utan att skapa förutsättningar som gör det möjligt att må bra och göra ett bra jobb.

Bra kommunikation är en avgörande faktor för att kortare arbetstid ska fungera. En annan effektiva möten.

– Alltför många chefer kallar slentrianmässigt alla medarbetare till alla möten, som gärna är två timmar långa utan paus. Våra möten är max 45 minuter och vi ställer alltid krav på en tydlig agenda, oavsett om det är ett internt eller externt möte. Och vi har aldrig möten som leder till andra möten.

"Kortare arbetstid gör oss gladare"

De 14 medarbetarna använder också olika tekniker för att arbeta effektivt. Det kan till exempel handla om hur man använder kalendern eller metoder för att behålla fokus.

– Vi kan redan se positiva förändringar: vi är gladare, mindre stressade, effektivare. Jag tror också att man ska vara medveten om att det inte går att backa när man väl har satt det här i rullning.

Varje medarbetare får själv bestämma på vilket sätt arbetstiden kortas. Någon föredrar kanske två halvdagar, en annan att få sova längre på morgonen, en tredje en ledig heldag.

– Men det är viktigt att tiden går till återhämtning. Tanken är inte att småbarnsföräldrar ska hålla barnen hemma från förskolan.

 

Kan fyradagarsvecka passa er?

Cathrine Walfridsson, HR-chef Narva Communications.

– Vi är en kommunikationsbyrå med högt ställda ambitioner när det gäller tillgänglighet för våra kunder. Våra projektledare, rådgivare och kreatörer behöver finnas på plats när våra kunder frågar efter oss. Jag tror därför inte att fyradagarsveckan skulle passa vår verksamhet, inte ännu i alla fall.

Caroline Lind, vd på Sandqvist. 

– Vi har haft fyradagarsvecka i drygt ett år. Trots ett utmanande år med en tuff marknad, har vi arbetat smartare med fullt engagemang och arbetsglädje. Arbetstidsförkortningen fortsätter utan att vara permanent och kommer kontinuerligt att utvärderas. Ökat engagemang och välbefinnande är vår motivation då vi tror på att må bra, prestera bra.

Alexandra Rolland Hogenfält, vd på Scanmarine.

– Under högsäsong skulle det bli en utmaning för oss att gå ner till en fyradagarsvecka utan att det påverkade våra leveranser. Den arbetstid som skulle försvinna vid en eventuell arbetstidsförkortning behöver i så fall ersättas i form av fler arbetstimmar för att kunna säkerhetsställa deadlines och kvalité.