Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Vägrade ställa upp på bedrägeri - blev av med jobbet

Någon på arbetsplatsen förfalskade hennes namnteckning. När hon protesterade blev hon av med jobbet. Nu stämmer Sif företaget för brott mot anställningsskyddslagen.<br />
Publicerad
Medlemmen hade varit anställd i ett litet familjeföretag i tre år, när hon blev uppringd av ett försäkringsbolag. Enligt försäkringsbolaget skulle hon som ekonomiansvarig ha utfärdat intyg på förlorad arbetsersättning på grund av stormen Gudrun för tre ur ägarfamiljen, som alla jobbar i företaget.
Medlemmen kände inte till intygen. När hon fick dem faxade till sig kunde hon konstatera att hon hade varit på semester när intygen skrevs och att hennes namnteckning var förfalskad. Chockad vände hon sig till arbetsgivaren för att få en förklaring. Enligt medlemmen fick hon då först besked att hon inte skulle lägga sig i hans affärer. När hon stod på sig ska arbetsgivaren ha sagt att han hade varit tvungen att skicka in intygen och att det är så det fungerar vid mindre företag.
När arbetsgivaren sedan ville att medlemmen skulle skicka ytterligare handlingar till försäkringsbolaget vägrade hon. Hon tänkte inte medverka i något som hon tyckte verkade vara bedrägeri. Arbetsgivaren ska då ha sagt att om hon inte utförde sina arbetsuppgifter kunde hon se sig om efter ett nytt jobb.
Därefter åkte ägarparet på semester, men de kommande veckorna blev ändå svåra för Sifmedlemmen som behandlades som luft av arbetskamraterna. Enligt en av dem ska arbetsgivaren ha informerat de anställda om att medlemmen misskött sitt arbete. Situationen blev inte bättre när ägarparet kom tillbaka. Då fick hon bland annat höra att hon förstört deras semester genom sitt uppförande.
Det här ledde till att hon bad att bli uppsagd, vilket arbetsgivaren vägrade gå med på. Sifmedlemmen berättade då att hon mådde så dåligt att hon skulle uppsöka läkare och kontakta Sif. Arbetsgivarens reaktion blev att uppmana henne att säga upp sig själv och försvinna, något som Sifmedlemmen vägrade. Dagen därpå gick hon till läkare och blev sjukskriven med diagnosen krisreaktion. På inrådan av Sif frånträdde hon sin anställning en månad senare.
- Att frånträda anställningen är en möjlighet man har vid avtalsbrott från arbetsgivarens sida. Den vanligaste orsaken är att arbetsgivaren inte betalar ut lön, säger Sifs förbundsjurist Magnus Bäckström.
Sif stämmer nu företaget för brott mot anställningsskyddslagen och kräver 100 000 kronor i skadestånd. Företaget har agerat på ett sätt "som är otillbörligt och i strid med god sed på arbetsmarknaden" och medlemmens frånträdande av anställningen är "att jämställa med ett avskedande av henne från bolagets sida utan någon giltig grund", skriver Magnus Bäckström i stämningsansökan.
Sif kräver också ett skadestånd på 10 000 kronor för brott mot semesterlagen, då företaget inte betalt den semesterersättning som medlemmen har rätt till.
Till det kommer ersättning för de inkomster medlemmen förlorat.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.