Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen stämmer Klarna på 1,3 miljoner

Unionen stämmer Klarna på 1,3 miljoner kronor för brott mot mbl, medbestämmandelagen, efter att banken gjort omfattande neddragningar utan att förhandla eller informera fackklubben.
Oscar Broström Publicerad 14 december 2022, kl 13:14
Martin Wästfelt, Unionen till vänster, bild på Klarnas logotyp till höger.
Unionen stämmer Klarna på ett ovanligt stort belopp. Foto: Unionen och Claudio Bresciani/TT

– Vi stämmer Klarna på ett ovanligt stort skadestånd. Det beror på att stämningen berör ett stort antal medlemmar och att Unionen är av uppfattningen att det är ett allvarligt brott mot lagen om medbestämmande i arbetslivet, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.

Det var i maj som Klarna meddelade sin personal att 10 procent av arbetsstyrkan skulle ryka. För facket kom beskedet som en överraskning.

Enligt lag ska en arbetsgivare förhandla med fackligt aktiva om man planerar stora förändringar i verksamheten.

– När Klarna i våras gjorde omfattande neddragningar av personalen varken förhandlade eller informerade de klubben om uppsägningarna. Då menar vi att de inte uppfyllt sina skyldigheter i lagen om medbestämmande, säger Martin Wästfelt.

Stämningsansökan lämnas in till Arbetsdomstolen i dag, onsdag.

Stämning i Arbetsdomstolen

  • När en part, i det här fallet Unionen, lämnar in en stämningsansökan till till Arbetsdomstolen är det sedan AD som utfärdar själva stämningen. Därefter får Klarna några veckor på sig att svara.
  • Parterna kan sedan förhandla om att försöka nå en överenskommelse, en så kallad förlikning. Om de inte lyckas med det tas ärendet upp i Arbetsdomstolen.
Arbetsrätt

Butikschefer sparkade - Unionen stämmer Telenor

Två butikschefer på Telenor avskedades efter otillåtna säljmetoder. Enligt Unionen har företaget dock inte kunnat visa hur agerande har lett till någon ekonomisk vinning för cheferna och har nu stämt bolaget.
Ola Rennstam Publicerad 27 september 2023, kl 06:30
Rad av mobiltelefoner i en telefonaffär.
Två butikschefer sparkades och Telenor hävdar att butikscheferna använde otillåtna säljmetoder för att få högre provision. Det tillbakavisas av Unionen som stämmer företaget. Foto: Colourbox.

Det var i våras som telefonbolaget Telenor valde att avskeda två butikschefer i Sydsverige. Motiveringen var att cheferna använt en säljmetod kallad "Churn and return" och som inte är tillåten enligt bolagets regelverk. Det handlar om tillfällen när en tjänst sägs upp för en kunds räkning och en ny tecknas. Metoden har tidigare varit tillåten att utföra i butik men efter att det uppdagats felaktigheter vid försäljning av mobilabonnemang beslöt företaget för några år sedan att kunderna istället skulle hänvisas till kundtjänst. Det gällde dock inte för tecknande av bredbandsabonnemang då det kan vara tillåtet under vissa omständigheter.

– Det har gjort att reglerna har upplevts som otydliga bland personalen, säger Lisa Melin, förbundsjurist på Unionen, som företräder de båda butikscheferna.

Telenor hävdar att butikscheferna använde säljmetoden för att få högre provision men det tillbakavisas av Unionen.

– Arbetsgivaren har inte kunnat visa på vilket sätt våra medlemmar gjort en ekonomisk vinning. Dessutom borde företaget ha uppmärksammat dem på att de agerat felaktigt och gett dem möjlighet att ändra sitt arbetssätt, säger Lisa Melin.

Redogör inte grunderna för avsked

För att avskeda en arbetstagare krävs, enligt rättspraxis, att denne gjort sig skyldig till en allvarlig förseelse. Unionen menar att butikschefernas uppsåt har varit kundernas och företagets bästa.

Att bli avskedad är det mest ingripande du kan råka ut för som anställd. Då måste arbetsgivaren kunna redogöra för det underlag som ligger till grund för avskedet och det har de inte gjort här i avgörande delar. Det är anmärkningsvärt, säger Lisa Melin.

Unionen stämmer därför nu Telenor i Arbetsdomstolen och kräver att avskedandena ogiltigförklaras och att bolaget betalar ett allmänt skadestånd till medlemmarna på sammanlagt 300 000 kronor.

Telenor har en annan bild av vad som hänt. Åsa Lennhoff, head of compliance (ansvarig för ansvarsfulla affärer och regelefterlevnad), på Telenor Sverige svarar via mejl:

”Vi kommenterar inte enskilda ärenden, men generellt ser vi mycket allvarligt på omoraliska och icke tillåtna säljbeteenden som drabbar våra kunder. Churn and return är en otillåten metod som enskilda säljare har använt systematiskt i syfte att manipulera sin försäljningsstatistik för egen vinning. Telenors medarbetare är väl medvetna om att detta är en olovlig metod som leder till konsekvenser. Vi har löpande uppföljning, men det händer att medarbetare kringgår våra affärsregler. Beroende på omständigheter och omfattning kan det vara så allvarligt att det leder till avsked.”