Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Stort skadestånd krävs för uppsagd klubbordförande

En klubbordförande och ett huvudskyddsombud på ett amerikanskägt företag sades upp efter att samarbetet med arbetsgivaren skurit sig rejält. Unionen stämmer företaget för klubbordförandens räkning och kräver extra stort skadestånd eftersom det rör sig om en förtroendevald.
Johanna Rovira Publicerad
Claudio Bresciani / TT
En chef misshandlades av en medarbetare på jobbet – sedan fick han sparken. Nu stämmer Unionen företaget och kräver närmare 270 000 kronor i skadestånd. Claudio Bresciani / TT

Klubbordföranden var en av de Unionenmedlemmar som drev på för att få igång en fackklubb på företaget för cirka sex år sedan. Detta för att få bukt med de problem anställda upplevde fanns på arbetsplatsen i Kista.

Fackklubben har under årens lopp krävt skadestånd ett antal gånger när arbetsgivaren brustit i sin informations- och förhandlingsskyldighet. Den har också påpekat brister i arbetsmiljön och klubbordföranden har anmält en av cheferna för kränkande särbehandling.

Med tiden har samarbetsklimatet mellan klubb och arbetsgivare blivit alltmer grinigt och till följd av detta och en pressande situation på jobbet, blev klubbordföranden sjukskriven på grund av utmattningsdepression.

När en konsult kallades in i november i fjol för att hjälpa företaget dels att reda ut arbetsmiljöproblemenen, dels att starta ett rehabiliteringsarbete med klubbordföranden samt utreda anmälan om kränkande särbehandling, skar det sig rejält mellan konsulten och facket. Företaget sade då upp både klubbordföranden och huvudskyddsombudet av personliga skäl.

– Det hör faktiskt till ovanligheterna att det skär sig på det här viset mellan arbetsgivare och förtroendevalda. I de flesta fall fungerar det fackliga arbetet väldigt smärtfritt, trots att meningsskiljaktigheter av naturliga skäl kan uppstå, säger Nicklas Gustafsson-Sundvall, ombudsman i region Stockholm, som inte vill kommentera fallet i övrigt.

Läs mer: Utköp av förtroendevalda oroar Unionen

Huvudskyddsombudet (vars företrädare också sagts upp av företaget) träffade en överenskommelse med arbetsgivaren, men Unionen vill att Arbetsdomstolen ogiltigförklarar uppsägningen av klubbordföranden. Eftersom förbundet menar att uppsägningen saknar saklig grund krävs företaget på 175 000 kronor i skadestånd.

– Det är ett högre belopp än vanligt, men eftersom det finns kopplingar till medlemmens förtroendeuppdrag ska det också kosta lite mer, säger Ulf Åkesson, förbundsjurist på Unionen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.