Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif välkomnar stärkt stöd för föräldralediga

Sifs jurist Nina Johansson är ganska nöjd med det lagförslag som ska stärka föräldraledigas ställning på jobbet.<br />- Visst vore det bra med ännu fler åtgärder. Men det kan ju bli fler när diskrimineringskommittén lägger fram sitt förslag nästa år, säger hon.<br />
Publicerad
- Vi får många förfrågningar från föräldralediga kvinnor och män som anser sig vara missgynnade eller som inte vågar ta ut föräldraledighet. Så det här är verkligen ett efterlängtat förslag.
I dagsläget har facket och JämO egentligen bara bestämmelserna om indirekt diskriminering i jämställdhetslagen att ta till då föräldralediga anser sig ha blivit diskriminerade.
En arbetsgivare får inte missgynna en arbetssökande eller anställd genom att "tillämpa en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som i praktiken särskilt missgynnar personer av det ena könet".
- Eftersom drygt 80 procent av föräldraledigheten tas ut av kvinnor så har både vi och JämO ansett att den här bestämmelsen är tillämplig då föräldralediga kvinnor diskriminerats, även om det ännu inte prövats juridiskt.
- Lagförslaget innebär att vi inte längre behöver luta oss mot det här och en stor fördel är också att även föräldralediga män skulle omfattas av lagen.
Enligt förslaget ska lagen om anställningsskydd, las, ändras så att föräldralediga inte får sägas upp innan de är tillbaka i arbete. Regeringen och samarbetspartierna vill också att ett missgynnandeförbud införs så att föräldralediga måste behandlas på samma sätt som andra anställda och att den så kallade kvalifikationstiden tas bort. Det innebär att även den som varit anställd mindre än sex månader innan föräldraledigheten får samma föräldrapenning som andra.
I går gjorde folkpartiledaren Lars Leijonborg och TCO:s ordförande Sture Nordh ett gemensamt uttalande där de krävde ett stärkt skydd för föräldralediga. De vill även att återanställningsrätten för föräldralediga stärks och att det så kallade tvåpersonsundantaget, att två anställda kan undantas från turordningen vid uppsägningar, ska kunna prövas juridiskt.
Nina Johansson anser att det är bra förslag.
- Förhoppningsvis finns de med i det uppdrag som diskrimineringskommittén har, säger hon.

ANITA TÄPP

Fotnot:
Diskrimineringskommittén, som är tillsatt av regeringen, ser över hela diskrimineringslagstiftningen och ska även ta fram förslag på hur domstolsprocessen i diskrimineringsmål ska fungera. Ett slutbetänkande ska läggas fram 1 juli nästa år.



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.