Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif lägger upp strategi för att påverka nya regeringen

Sifs enhet för strategisk utveckling har gått igenom alliansens manifest för att skapa en bild av vilka föreslagna förändringar som kan beröra Sif och dess medlemmar. Dessutom har man listat ett antal åtgärder att vidta.
Publicerad
I en över 20 sidor lång rapport har bland andra Lars Jonsson, tillväxtekonom på Sif, listat alliansens förslag, konsekvenser för Sif och åtgärder som förbundet bör vidta. Fem områden pekas ut som särskilt viktiga: företagstillväxt, utbildning, a-kassan, kollektivavtalen och branschsamtalen. Alla är områden där Sif ska försöka påverka.
- Att påverka är något vi förväntas göra hela tiden, men nu har den politiska spelplanen förändrats. Det ger oss möjlighet att förbättra oss. Det har mest rullat på de senaste åren, säger Lars Jonsson.
Dagens regeringsförklaring föranleder inga förändringar i strategin. På kort sikt är det a-kasseförändringarna som påverkar Sifs medlemmar mest. Sänkt ersättning, höjda avgifter och slopad avdragsrätt kan leda till att facken tappar medlemmar.
Flera förbund har krävt höjda tak och längre ersättningsperioder. Alliansens politik går åt motsatt håll.
- De har gått till val och vunnit på den här politiken. Det är osannolikt att de skulle ta tillbaka förslagen. Men det finns fortfarande möjlighet att ändra i marginalen. Det kommer att ha stor betydelse hur man tar betalt, och om vi kan stoppade den differentierade avgiften, det vill säga att a-kassor med hög arbetslöshet ska stå för mer egenfinansiering har också betydelse. Själva urgröpningen i systemet är svårt att komma åt.
Skulle facken tappa alltför många medlemmar spricker till slut den svenska modellen, där arbetsmarknadens parter reglerar villkoren. Sif ser att man för att värna kollektivavtalen måste samarbeta med arbetsgivarna.
- Vi tror att det finns ett intresse från deras sida. Svenskt Näringsliv visar i och för sig inget sådant intresse, de är nöjda och tycker att de har vunnit valet. Men deras medlemsorgansiationer, som är vår verkliga motpart, ser att vi har ett system som fungerar. Om vi får fram en gemensam bild av vilka konsekvenser alliansens politik kan få är det lättare att övertyga regeringen. Över huvud taget tror jag att partsrelationer blir viktigare nu, säger Lars Jonsson.
Den socialdemokratiska regeringen har haft branschsamtal med företrädare från olika sektorer i näringslivet. Dessa verkar rinna ut i sanden nu. Men Sif vill vara en samtalspartner också för den nya regeringen. Kontakter kommer att tas med tjänstemän och politiker på de olika departementen.
När det gäller de nya ministrarna är Lars Jonsson försiktig med att ge några omdömen.
- Ministrarna är politikens ansikte utåt. Det finns många som skapar politiken, inte minst de politiskt sakkunniga. Maud har i och för sig profilerat sig i företagarfrågor, det är bra att det är en intresserad och initierad person som fått ansvar för de frågorna.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.