Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Metso kan stämmas för förhandlingsbrott

Sif överväger en stämning mot Metso för mbl-brott i samband med övertagandet av två Kvaernerbolag i Karlstad. Samtidigt vill klubbarna snabbt få igång förhandlingar om den nya organisationen och får hjälp av en löntagarkonsult.
Publicerad
Sedan en del av verksamheten vid Kvaerner Pulping och Kvaerner Kamfab, i enlighet med EU-kommissionens krav, sålts till kanadensiska GL&V kunde Metso ta över vid årsskiftet. Bolagen har nu bytt namn till Metso Fiber och Metso Kamfab.
Men ännu finns ingen organisationsplan för den nya verksamheten varför de anställda svävar i ovisshet om vad som ska hända.
- Allting har ju skett över huvudet på oss, säger Kjell Ragnarsson, Sifordförande på Metso Kamfab.
- Men nu gäller det att få fram organisationsplanen så snabbt som möjligt, så att vi inte tappar marknad och anställda väljer att gå till andra jobb i stället.
För några veckor sedan slog Sifs regionchef Magnus Hildebrand larm om att Metso brutit mot svensk arbetsrätt i samband med försäljningen av verksamhet till GL&V då ingen förhandling om verksamhetsövergången skett. I stället fick ett 50-tal handplockade anställda erbjudande om att gå över till det kanadensiska bolaget.
Enligt Anders Thorén, Kvaerner Pulpings informationschef, tolkade Metsos ledning EU-kommissionens beslut så att man i enlighet med ett EU-direktiv hade rätt att ta fram listor på personal utan att behöva förhandla med facket. Vilket torde vara ett solklart mbl-brott hävdar Magnus Hildebrand.
Sif funderar ännu över hur man ska gå vidare, både när det gäller EU-kommissionens eventuella inblandning i affären och Metsos agerande. Enligt Magnus Hildebrand kan förbundet snart ta beslut om att stämma Metso.
Kjell Ragnarsson vill fokusera på förhandlingarna om den nya organisationen till vilka nu facken utlovats hjälp av en löntagarkonsult.
- Hans uppgift är i första hand att hjälpa oss med strukturen, vad vi kan sälja och sådant. Men i uppdraget ingår säkert också att se tillbaka historiskt och då hoppas vi få mer information om vad som skett under den här processen. Och kanske få veta mer om hur EU-kommissionen agerat, säger Kjell Ragnarsson.
Sedan 21 av de handplockade anställda tackat ja till erbjudandet om att gå till GL&V och några andra beslutat gå till andra anställningar återstår cirka 440 som berörs av den nya organisationen. Av dessa har 169 tidigare sagts tillhöra den verksamhet som GL&V tagit över.
Dessa kommer vid en eventuell förhandling om övertalighet att jämställas med alla andra anställda enligt grundprincipen först in - sist ut, enligt Kjell Ragnarsson.
Han har dock gott hopp om att det kan lösa sig bra för de allra flesta.
- Det finns nu ett 50-tal vakanser på Metso i Karlstad och Sundsvall och 75 presumtiva avtalspensionärer samtidigt som vi hoppas att Metso kan komma att utöka sin verksamhet här i Karlstad, säger Kjell Ragnarsson.
- En eventuell stämning mot Metso och en granskning av EU-kommissionens agerande får skötas parallellt med våra förhandlingar.

ANITA TÄPP












Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.