Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Lovades anonymitet – fick sparken för förtal

Unionenmedlemmen berättade i förtroende för HR-konsulten om vilka problem arbetsplatsen hade. Två veckor senare blev hon avskedad för förtal.
Lina Björk Publicerad
Pressmaster/Colourbox.com
Pressmaster/Colourbox.com

Kvinnan hade jobbat på företaget i 14 år, som bland annat samordnare, utbildare och inom support när man bestämde sig för att ta in en HR-konsult för att identifiera om det fanns några problem på arbetsplatsen. Samtalen med konsulten skulle vara konfidentiella för att medarbetarna skulle känna sig trygga i att ta upp problematiska frågeställningar. Det som kom fram under diskussionerna skulle sedan tas upp med ledningen men utan att röja vem som sagt vad.

Medlemmen som kände sig trygg i vetskapen om att det som sades inte skulle användas mot henne, tog upp synpunkter på ledningens arbete och att hon ansåg att det inte gagnade bolaget. Hon föreslog förbättringar och konstruktiva lösningar, och när konsulten frågade vem på kontoret som flera medarbetare kallade för ”draken” svarade hon ärligt att det var styrelseordförande.

Två veckor efter samtalet blev hon kallad till bolagets vd och fick en muntlig underrättelse om att hon skulle bli avskedad utifrån de uppgifter som framkommit i samtalen med konsulten. När kvinnan kontaktade Unionen som påkallade förhandling med bolaget framkom att företaget tyckte att medlemmen varit illojal och att hon skulle ha uppviglat kollegor att lämna arbetsplatsen samt att hon gjort sig skyldig till förtal.

Unionen stämmer nu företaget på sammanlagt 300 000 kronor för bland annat brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Kollega har varit i kontakt med HR-konsulten som inte vill uttala sig om ärendet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.