Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Las leder till inlåsning menar Svenskt Näringsliv

Lagom till de stundande förhandlingarna om ett nytt huvudavtal, där anställningsskyddet är en av huvudfrågorna, kommer Svenskt Näringsliv med en rapport som man anser visar att lagen om anställningsskydd är en bidragande orsak till liten rörlighet och höga sjuktal.
Publicerad
- Den här rapporten har ingenting att göra med de kommande förhandlingarna. Det är bara ett sammanträffande, olyckligt kan man tycka, att den kommer just nu, säger Björn Lindgren, ekonom på Svenskt Näringsliv.
Rapporten, baserad på en webbenkät med 1 157 förvärvsarbetande, visar att 82 procent trivs med sina arbetsuppgifter och 86 procent med sina kollegor. 6 procent vantrivs med sina arbetsuppgifter. Uppräknat till hela arbetskraften motsvarar det 264 000 personer. En orsak till att dessa inte byter jobb kan vara las och turordningsreglerna menar Svenskt Näringsliv, och pekar på att det minskar både rörligheten och produktiviteten.
- Förr i tiden, när Sverige led av koleraepidemin, ansågs tjära- och oljerök vara hälsosamt. Anställningsskyddet har också ansetts bra för individen, sade Stefan Fölster, chefsekonom, på ett seminarium som hölls av Svenskt Näringsliv på onsdagen.
De som inte trivs på jobbet uppger i högre utsträckning att de känner sig stressade, de har också något högre sjukfrånvaro än de som trivs.
Sifs arbetsmiljöexpert Börje Sjöholm tror inte att det kan skyllas på anställningsskyddet.
- Det är fördummande att göra det så enkelt som att påstå att las och ohälsan hänger ihop. Vi vet väldigt lite om hur den här undersökningen har gjorts och vilka som har svarat.
I rapporten uppger knappt 8 procent att risken att förlora sin plats i turordningen är den främsta anledningen till att de inte byter jobb. Drygt 43 procent säger att det är för att de inte hittar något annat jobb, och 17 procent att de är för gamla.
- Om kompetensutvecklingsavtalet fungerade skulle vi inte ha den här diskussionen, säger Börje Sjöholm.
LO anser att Svenskt Näringsliv skjuter över målet i den här frågan.
- Rapporten verkar vara ett utspel från Svenskt Näringsliv som syftar till att skjuta sönder anställningstryggheten, för man blundar helt för hur arbetsmiljön påverkar hälsan, säger LO:s vice ordförande Ulla Lindqvist i ett pressmeddelande.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.